Що нового

в освітній сфері

11 лютого

Замість «золотої медалі» — атестат «з відзнакою»: Кабмін ухвалив зміни

Отримання золотої медалі в школі

Кабінет Міністрів України затвердив зміни до наказу МОН від 20 грудня 2024 року № 1771. Відповідний документ офіційно зареєстрований у Міністерстві юстиції України 6 січня 2025 року.

НМТ / ЗНО 2025

Які зміни передбачені в документі:

  • Ухвалено термінологію: уточнені формулювання у нормативно-правових актах, видалено застарілі поняття.
  • Скасовано окрему відзнаку для «золотої медалі»: у документах про загальну середню освіту більше не буде згадки про золоту медаль «За високі досягнення у навчанні». Натомість з’явиться єдиний термін — «з відзнакою».
Скористайтеся алгоритмом та інструментами моніторингу
  • Оновлено порядок замовлення та обліку документів про освіту: змінено вимоги до бланків, оформлення та збереження даних.
  • Скориговано нумерацію пунктів та розділів у наказах, що стосуються документів про освіту.

Міністр освіти і науки Оксен Лісовий підписав наказ, який набирає чинності з дня офіційного опублікування. Контроль за виконанням доручено заступниці міністра Надії Кузьмичовій.

Джерело: Наказ МОН

11 лютого

🔔 Освітян запрошують на вебінар щодо протидії булінгу в навчальних закладах

Протидія булінгу в школі

Протидія булінгу в закладі освіти

Долучайтеся до вебінару «Булінг у школі: як освітянам діяти правильно та ефективно?», який проходитиме за участі представників Міністерства освіти і науки України, а також психологинею Наталією Базимою та фахівцями Національної поліції. 

Під час вебінару будуть розглянуті важливі питання щодо теми булінгу в закладах освіти:

  • Як працює кнопка «Повідомити про булінг» у системі АІКОМ?
  • Як спілкуватися з дітьми, щоб вони довіряли дорослим?
  • Як виявити перші ознаки булінгу?
  • Що таке кібербулінг і як йому протистояти?
  • Як може допомогти поліція, якщо в школі трапляються випадки цькування?

📅 Дата: 12 лютого

🕒 Час: 15:00

📍Місце: YouTube-канал МОН

Не пропустіть можливість отримати корисні знання та поради від експертів!

Джерело: МОН

11 лютого

56 днів відпустки та оновлений перелік посад: Кабмін підтримав зміни в дошкіллі

Кількість днів для відпустки вихователя

Закон про дошкільну освіту

У Кабінеті Міністрів України ухвалили постанову «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963», яка вносить зміни до нормативно-правових актів, що регулюють сферу освіти. 

Насамперед це рішення спрямоване на реалізацію законів «Про дошкільну освіту» та «Про освіту» і передбачає низку нововведень для педагогічних працівників.

Які зміни чекають на освітян?

 Збільшення щорічної відпустки: Всі педагоги, які працюють у закладах дошкільної освіти, тепер матимуть 56 календарних днів основної щорічної відпустки.

✔ Розширений перелік посад: До списку педагогічних посад додали нові категорії, зокрема:

✔ Упорядкування термінології: Зміни стосуються уточнення назв освітніх закладів відповідно до законодавчих вимог. До переліку педагогічних посад також включено нові позиції, передбачені чинними нормами, зокрема:

  • Заступник директора з наукової роботи в наукових ліцеях;
  • Асистент викладача;
  • Асистент майстра виробничого навчання.

Окрім того, встановлено тривалість відпустки для цих категорій працівників відповідно до їхніх посадових обов’язків.

За інформацією МОН

11 лютого

Карантинні заходи в Україні: в яких регіонах закривають школи

Закриття закладів освіти на карантин

Циклограма засідань педагогічної ради

В Україні фіксується різке зростання кількості хворих на грип та ГРВІ, що змушує місцеву владу запроваджувати карантинні обмеження. У деяких регіонах школи та дитячі садки переходять на дистанційне навчання, а лікарні заповнюються хворими.

Одеська область: У Чорноморську призупинено роботу всіх шкіл і дитячих садків через значне поширення вірусних інфекцій. Таке рішення ухвалили через перевищення 20% рівня захворюваності серед дітей. Обмеження триватимуть з 4 по 14 лютого.

Рівненська область: Через стрімке поширення ГРВІ 28 шкіл Рівненщини перевели на онлайн-навчання, з них 7 у Рівному. Протягом останнього тижня зафіксовано 8575 випадків захворювання, що на 25% більше у порівнянні з попереднім тижнем. Рівень захворюваності вже перевищив епідемічний поріг на 22%. За даними медиків, основними збудниками є віруси грипу A та B.

Чернівецька область: У Чернівцях на карантин перевели 31 заклад освіти та 6 дитсадків на онлайн-навчання, оскільки значна кількість дітей захворіли на ГРВІ. Загалом у регіоні за тиждень виявили 6220 випадків ГРВІ, що на 27% більше, ніж попереднього тижня, а перевищення епідемічного порогу становить 42,6%.

Івано-Франківська область: У місті ліцей №18 та Вовчинецька гімназія наразі працюють у дистанційному форматі. А деякі школи розпочали канікули в певних класах. 

Львівська область: У Львівській області кількість хворих на грип та ГРВІ перевищила 10 тисяч осіб. У лікарнях перебуває понад 100 госпіталізованих, серед яких 80 дітей. Медики закликають населення вакцинуватися та дотримуватися заходів профілактики.

Закарпатська область: Через різке загострення епідемічної ситуації було переведено на онлайн-навчання 34 школи в Ужгороді, та декілька закладів у громаді. Карантин також оголошено в 29 дитсадках області. 

Хмельницька область: У регіоні зафіксовано значне збільшення кількості випадків захворюваності. Через це дистанційне навчання впроваджено в 30 навчальних закладах області, зокрема в Кам’янець-Подільській громаді. 

Житомирська область: Рівень захворюваності зріс на 10% за останній тиждень, однак залишається на 14% нижчим за епідемічний поріг. Найбільший спалах зафіксовано у Бердичівському районі. Лікарні готуються до збільшення кількості пацієнтів із ускладненнями.

Київ: У столиці за тиждень захворіли 11 565 осіб, що на 22,7% більше, ніж минулого тижня. Особливо різко зросла захворюваність серед дітей — на 34,5%, а серед школярів — на 46,3%. У зв’язку з погіршенням ситуації медичні заклади розширюють кількість ліжко-місць.

Тернопільська область: Захворюваність зросла на 6,6% за тиждень, а кількість госпіталізованих на 30,6%. Наразі в лікарнях області перебуває 205 пацієнтів. Медики рекомендують посилити санітарний контроль у школах та обмежити проведення масових заходів.

Рекомендації для захисту від грипу та ГРВІ:

  • Регулярно мити руки та дезінфікувати поверхні.
  • Провітрювати приміщення та уникати місць масового скупчення людей.
  • При перших симптомах звертатися до лікаря, а не займатися самолікуванням.
  • Вакцинація залишається найефективнішим способом захисту від важких форм грипу та COVID-19.

Джерело: РБК-Україна

11 лютого

📢Профспілка освітян зробила заяву щодо робочого часу працівників дошкільних закладів

Профспілка працівників освіти і науки України вважає, що передбачене в законі «Про дошкільну освіту» поняття фіксований робочий час для деяких педагогічних працівників неприпустиме.

Галузь освіти є єдиною специфічною галуззю в Україні, педагогічні працівники якої мають норму педагогічного навантаження на ставку заробітної плати, що ототожнюється з робочим часом. Основою для визначення заробітної плати слугує норма педагогічного навантаження. Це передбачено у відповідних спеціальних галузевих законах та нормативних актах. Саме норма педагогічного навантаження є оцінкою праці, з її оплатою за тарифікацією за певними посадами педагогічних працівників, які безпосередньо працюють з дітьми в групах.

Закон про освіту: зміни в локальних документах

Специфіка праці вчителів, музичних керівників, інструкторів з фізкультури, керівників гуртків вимагає відповідної підготовчої роботи для проведення занять, зокрема:

  • розробку дидактичного та роздаткового матеріалу;
  • написання сценаріїв, віршів, пісень; гри на музичних інструментах;
  • підготовка до занять тощо.

Ці види роботи неможливо хронометризувати, обрахувати годинами та хвилинами. Така робота не може мати чіткі межі та фіксацію затрат робочого часу. Ця специфіка й закладена в чинну законодавчу базу. Таке нормування праці відповідає також вимогам статті 51 КЗПП України, якою передбачено скорочену тривалість робочого часу, однак його межі у зв’язку з цією специфікою не обумовлюються. 

Тож унормувати 30-ма годинами на тиждень працю вихователя чи іншого педагогічного працівника фактично неможливо. Тому збільшення робочого часу на ставку заробітної плати призведе до ще більшого знецінення оплати 1 години роботи тим педагогам, кому запроваджено її нормування 30-ма годинами роботи на тиждень.

Видатки на зарплату

Видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків згідно зі статтею 95 Конституції України має визначати Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік». Саме цим Законом було перенесено введення в дію Закону про дошкільну освіту на пів року раніше, а саме на 1 січня 2025 року. Це стало підставою для термінової підготовки та розгляду відповідних нормативних актів з урегулювання питань оплати праці, штатних нормативів, тривалості відпусток тощо працівникам дошкільної освіти — оскільки станом на 1 січня підзаконні акти не були розроблені.

Профспілка зазначає, що згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008 законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів. У разі необхідності внести до них зміни мають використовуватися окремі закони. 

Також Профспілка наголошує, що наказ МОН від 27.01.2025 № 100 «Про внесення змін у додаток 9 до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 вересня 2005 року № 557» не відповідає як Закону про дошкільну освіту, так і частині 2 статті 3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану». Адже у період дії воєнного стану повідомлення працівника про зміну істотних умов праці та зміну умов оплати праці, передбачених частиною третьою статті 32 та статтею 103 Кодексу законів про працю України, здійснюється не пізніш як до запровадження таких умов. 

Освітянська профспілкова громадськість розраховує на внесення Верховною Радою України відповідних змін до Закону України «Про дошкільну освіту».

10 лютого

Київ виділив 2,4 млрд грн для підвищення зарплат освітянам: на скільки зростуть оклади

Підвищення зарплати педагогам Києва

Співпраця з органами громадського самоврядування

Місцева влада Києва спрямувала 2,4 мільярда гривень на підвищення заробітних плат педагогам і працівникам освітньої сфери у 2025 році. Таке рішення дозволить збільшити оклади приблизно на 30%, залежно від кваліфікаційної категорії працівників.

Про це повідомив заступник голови КМДА Валентин Мондриївський. За його словами, Департамент освіти та науки Києва вже провів консультації з керівниками районних управлінь освіти щодо розподілу фінансування.

Додаткові виплати з фонду заробітної плати вже надійшли освітянам наступних районів столиці: Голосіївського, Деснянського, Дніпровського, Оболонського, Подільського, Святошинського та Солом’янського районів. У Печерському районі поки що надбавки отримали лише працівники дошкільної та позашкільної освіти.

«Освіта — це основа розвитку міста, і ми продовжуємо роботу над забезпеченням гідних умов для вчителів, вихователів та всіх працівників освітньої галузі. Київ виконує взяті на себе зобов'язання, забезпечуючи фінансування та підтримку педагогів. На жаль, ми не можемо змінити ставку (це функція держави), тому кошти будуть додані як премії», — наголосив Валентин Мондриївський.

Як зауважили в КМДА, виплата надбавок стане щомісячною, а найближчим часом їх отримають освітяни всіх районів столиці.

Окрім того, освітяни в Одесі також отримуватимуть щомісячну доплату до зарплати з бюджету міста. Суми доплат будуть різні, відповідно до посади та місця роботи, і становитимуть від 1 до 3 тисяч гривень. 

За інформацією КМДА

10 лютого

Цифрові інструменти допомагають українським школярам подолати освітні втрати й отримати психологічну підтримку

Подолання освітніх втрат у школярів

Циклограма засідань педагогічної ради

Завдяки ініціативі «Цифрові інструменти для подолання освітніх втрат, підтримки емоційного стану та оцінки психічного здоров'я дітей» тисячі українських школярів початкових класів змогли не лише наздогнати навчальну програму, а й отримати важливу психологічну підтримку.

Серед основних досягнень проєкту:

  • 35 000 учнів початкових класів із прифронтових регіонів отримали доступ до сучасних технологій, що сприяють подоланню освітніх розривів.
  • 11 000 педагогів і психологів із шести областей України пройшли спеціальне навчання для ефективного використання цифрових інструментів у роботі з дітьми.
  • 900 комп'ютерів передано до сільських шкіл прифронтових територій, що дозволило облаштувати 100 мобільних класів із зарядними станціями та інклюзивним обладнанням для дітей з особливими освітніми потребами.

Одним із ключових аспектів проєкту стало впровадження цифрового скринінгу емоційного стану школярів 1–4 класів. Ця методика, схвалена МОН, допомагає виявляти ознаки посттравматичного стресового розладу (ПТСР) у дітей та надавати їм своєчасну психологічну допомогу.

Інноваційний підручник eKidz.eu, який використовується у програмі, містить не лише навчальні матеріали, а й інтегровані опитувальники для оцінки емоційного добробуту учнів. Крім того, він оснащений інструментами штучного інтелекту, які спрощують роботу педагогів та скорочують час на перевірку завдань. Ця навчальна платформа, що була схвалена МОН у 2022 році, входить до 20 найефективніших освітніх інструментів за версією UNICEF.

За словами експертки проєкту, докторки психологічних наук Ірини Мартиненко, дослідження, проведене на основі підручника eKidz.eu, показало значний розрив у рівні знань між учнями міських і сільських шкіл. Результати проєкту також підтвердили, що навіть шість тижнів дистанційного навчання допомогли школярам суттєво скоротити цей розрив. Найбільший прогрес відзначено у темпі читання, рівні мотивації та загальній активності дітей.

Успішність ініціативи базується на трьох ключових елементах:

  • Використання сучасних цифрових технологій у навчальному процесі.
  • Забезпечення психосоціальної підтримки та соціально-емоційного навчання.
  • Підвищення кваліфікації педагогів та надання їм менторської підтримки.

«Цифрова та дистанційна освіта в умовах війни для тисяч українських дітей залишається єдиною можливістю доступу до знань. Сучасні технології в поєднанні з психосоціальною підтримкою можуть стати потужним драйвером розвитку української освіти. Масштабування таких проєктів на національному рівні дозволить забезпечити рівні можливості для кожної дитини», — зауважив міністр освіти і науки Оксен Лісовий.

За інформацією МОН

10 лютого

МОН розробляє типову освітню програму для академічних ліцеїв

Створення мережі академічних ліцеїв

Про Держстандарт профільної середньої освіти

Міністерство освіти і науки України розпочало роботу над створенням типової освітньої програми для ліцеїв академічного спрямування. Відповідний наказ підписав міністр освіти і науки Оксен Лісовий.  

Цей документ ухвалено з метою впровадження Державного стандарту профільної середньої освіти.

Для розробки типової програми затверджено робочу групу, яка має підготувати проєкт освітньої програми до 30 квітня 2025 року. Після цього документ буде опубліковано для громадського обговорення. 

Відповідальним за цей процес призначено Директорат шкільної освіти. Після аналізу результатів обговорення програму доопрацюють та подадуть на затвердження до МОН.

Контроль за виконанням наказу покладено на заступницю міністра освіти і науки Надію Кузьмичову. 

Передбачається, що нова програма стане основою для навчального процесу в академічних ліцеях, підвищуючи якість профільної середньої освіти в Україні.

Детальніше ознайомитися зі змістом наказу можна в прикріпленому документі. 

За матеріалами МОН

9 лютого

День безпечного інтернету: навчально-методичні матеріали для освітян і учнів

День безпечного інтернету: навчально-методичні матеріали для освітян і учнів

НМТ / ЗНО 2025

Щороку у другий вівторок лютого відзначається День безпечного Інтернету, і цього року він припадає на 11 лютого. Головна мета цього дня — привернути увагу суспільства до важливості безпечного використання цифрових технологій та сприяти відповідальній поведінці в онлайн-середовищі.

Ця ініціатива об’єднує мільйони людей по всьому світу, надихаючи їх на створення дружнього та безпечного Інтернет-простору, особливо для дітей та молоді. Важливим аспектом Дня безпечного Інтернету є заохочення до взаємоповаги в цифровому спілкуванні, що допомагає формувати позитивний онлайн-досвід для всіх користувачів.

У рамках цього дня в різних країнах проводяться освітні заходи, дискусії, майстер-класи та інформаційні кампанії, покликані підвищити рівень цифрової грамотності. До ініціативи долучаються навчальні заклади, бібліотеки, громадські організації, бізнес-компанії та урядові структури, об’єднуючи зусилля для підвищення обізнаності про кібербезпеку.

День безпечного Інтернету — це нагадування про те, що кожен з нас може зробити свій внесок у створення більш надійного та етичного онлайн-простору, де технології використовуються відповідально, критично та креативно.

Візьміть у роботу просвітницьку програму для учнів «Свідомий користувач медіапростору»

Пропонуємо перелік навчально-методичних ресурсів щодо онлайн-безпеки:

Джерело: Знайшов

8 лютого

Зміни в навантаженні вихователів: місцева влада зобов’язана фінансувати додаткові години освітян

Впровадження закону про дошкільну освіту

Місцева влада зобов’язана фінансувати додаткові години праці вихователів — для того щоб забезпечити безперебійну роботу дитячих садків у звичному режимі. Про це зазначили в Міністерстві освіти і науки України, коментуючи оновлення законодавства у сфері дошкільної освіти.

НАКАЗ про затвердження штатного розпису

Відповідно до нового закону, тривалість роботи вихователя на одну ставку скоротилася. Тепер педагог проводить із дітьми 25 годин на тиждень.

Саме тому якщо група працює довше, то ці години мають бути оплачені додатково.

«Засновник закладу має забезпечити оплату за додаткові години педагогічної діяльності або змінити режим роботи закладу, щоб відповідати новим вимогам щодо кількості годин та ставок», — наголосили в освітньому відомстві.

У МОН також пояснили, як правильно оформлювати робочий час педагогів у дитсадках.

Наприклад, практичний психолог у закладі дошкільної освіти має норму 20 годин педагогічного навантаження на тиждень, а загальний робочий час становить 30 годин. Це означає, що на кожну годину роботи з дітьми припадає 30 хвилин іншої діяльності.

Якщо психолог провів 5 годин занять із дітьми, у табелі буде зазначено: 5 (+2,5).

Керівники дитсадків можуть адаптувати систему табелювання відповідно до особливостей роботи закладу.

МОН закликає місцеві органи влади забезпечити фінансування додаткових годин роботи вихователів та чітко дотримуватися нових норм щодо педагогічного навантаження.

За матеріалами МОН

7 лютого

Освітній комітет ВР підбив підсумки: нові закони, контрольні питання та перспективи реформ

Законодавство щодо дошкільної освіти

Закон про дошкільну освіту

05 лютого 2025 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, під час якого було обговорено низку питань щодо розвитку сфери освіти в Україні.

Як було зазначено, за ініціативою Комітету з питань освіти, науки та інновацій за період дванадцятої сесії дев’ятого скликання прийнято в цілому два Закони України:

  • Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо державної підсумкової атестації та вступної кампанії 2025 року» (№4034-IX від 29 жовтня 2024 року).
  • Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння розвитку волонтерства серед здобувачів освіти» (реєстр. №11159).

А також прийнято за основу Проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо запровадження заходів безпеки в закладах загальної середньої освіти» (реєстр. № 11543 від 02.09.2024).

У цей період зокрема Комітет розглянув низку контрольних питань, що стосуються освіти, а саме:

  • «Про доцільність централізованого виготовлення золотих і срібних медалей і нагородження ними випускників закладів загальної середньої освіти» (11 вересня 2024 року).
  • «Про результати складання національного мультипредметного тесту у 2024 році для вступу на навчання для здобуття ступеня бакалавра» (25 вересня 2024 року).
  • «Про стан забезпечення підручниками та посібниками закладів загальної середньої освіти у 2024/2025 роках» (22 жовтня 2024 року).
  • «Про стан підготовки підзаконних нормативно-правових актів на виконання Закону України «Про дошкільну освіту» (10 грудня 2024 року).
  • «Про стан виконання Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо вдосконалення науково-методичного забезпечення освіти та якості навчальної літератури» №1951-IX від 14.12.2021 року (відповідно до абзацу 5 пункту 2 Розділу ІІ «Прикінцеві положення Закону»)» (18 грудня 2024 року).
  • «Про виконання рішення Комітету від 10 грудня 2024 року щодо стану підготовки підзаконних нормативно-правових актів на виконання Закону України «Про дошкільну освіту» від 06.06.2024 р. №3788-IX» (15 січня 2025 року).
  • «Про стан та проблеми використання у 2024 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам за напрямами» (22 січня 2025 року). 

Окрім того, під час засідання Комітету ВР були розглянуті питання про стан підготовки нормативно-правових актів до Закону про дошкільну освіту.

Зі свого боку МОН прозвітувало про роботу над підзаконними актами. Прийнято рішення, що буде опубліковано таблицю з переліком НПА і термінами їх розроблення та оприлюднення.

Раніше ми писали:

За матеріалами ВРУ

7 лютого

Підвищення кваліфікації педагогів: скільки коштів було використано в 2024 році?

Підвищення кваліфікації вчителів

Накази з основної діяльності: підвищення кваліфікації

Попри законодавчі норми, які гарантують вчителям право самостійно обирати заклади для підвищення кваліфікації, Міністерство освіти і науки України не забезпечує реальну автономію в цьому питанні. Усі державні кошти продовжують централізовано спрямовувати в обласні інститути післядипломної педагогічної освіти (ІППО), що суттєво ускладнює доступ вчителів до альтернативних навчальних платформ.

Про це заявив голова Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак, коментуючи використання державної субвенції на підвищення кваліфікації.

За словами депутата, у 2024 році на ці цілі було закладено 100 млн грн, але використано лише 52,7% виділеної суми. При цьому, за даними МОН, минулого року підвищення кваліфікації пройшли майже 153 тисячі педагогів.

«Разом з тим, МОН дає дані, що за рахунок цих коштів пройшли підвищення кваліфікації: 7150 директорів, 9907 заступників, 133261 вчитель, 2042 педагоги пілотних класів, 588 інших педагогічних працівників. Тобто 152 948 осіб підвищили кваліфікацію за 52,7 млн грн. Іншими словами, вартість підвищення кваліфікації одного педагога за рік склала 344,8 грн. Тільки мені це здається глобальною профанацією?» — зауважив голова Комітету ВР.

Одна з ключових проблем — затримки у фінансуванні через значну кількість бюрократії. Міністерство розподілило кошти між регіонами лише у серпні, а області спрямували їх до інститутів підвищення кваліфікації лише у жовтні. Хоча, за словами депутата, цей процес можна було завершити на пів року раніше.

«Ми дозволили законом учителям самостійно обирати, де проходити підвищення кваліфікації, у постанові КМУ також передбачено, що педагоги можуть самостійно обирати суб’єкта підвищення кваліфікації.  А МОН досі нічого не зробило для того, щоб вчителі отримали реальну автономію в питанні підвищення кваліфікації, і досі всі кошти субвенції розподіляються між обласними ІППО, та ще й з ефективністю 50%», — наголосив Сергій Бабак.

Джерело: Сергій Бабак

6 лютого

Всесвітній день кіно: цікаві фільми про педагогів

Всесвітній день кіно

Національно-патріотичне виховання в школі

Щороку в другу суботу лютого кіномани з усього світу відзначають Всесвітній день кіно — свято, присвячене величі кінематографа, його здатності об’єднувати людей та надихати мільйони глядачів.

Всесвітній день кіно започаткувала Академія кінематографічних мистецтв і наук у 2020 році. Вперше його відзначили 8 лютого 2020 року напередодні 92-ї церемонії вручення премії «Оскар». З того часу це стало чудовою традицією, що дає можливість глядачам не лише насолоджуватися улюбленими фільмами, а й взаємодіяти з провідними діячами кіноіндустрії через соціальні мережі.

Всесвітній день кіно не просто вшановує кінематограф як вид мистецтва, а й підкреслює його глибокий вплив на культуру та суспільство. Фільми розповідають історії, що змінюють світогляд, викликають сильні емоції та залишаються у серцях глядачів на довгі роки.

Це свято — чудова нагода переглянути улюблену кінострічку, дізнатися більше про історію кінематографа та висловити подяку творцям, які наповнюють наше життя яскравими емоціями через магію кіно. 

Пропонуємо вам підбірку фільмів про вчителів, які варто подивитися. 

6 лютого

У МОН проведуть вебінар щодо оцінювання в НУШ

Оцінювання в Новій українській школі

Циклограма засідань педагогічної ради

Оцінювання у НУШ є одним із основних інструментів для розвитку учнів. Саме тому в педагогів виникає питання: як зробити його справді ефективним інструментом навчання?

Для цього в освітньому відомстві 17 лютого о 15:00 проведуть вебінар «Оцінювання класів НУШ: планування, види навчальної діяльності й фіксація результатів».

Скористайтеся алгоритмом та інструментами моніторингу

Під час вебінару учасники розглянуть наступні теми:

  • Чому оцінювання має бути більше, ніж просто оцінка?
  • Які стратегії формувального оцінювання працюють найкраще?
  • Як грамотно спланувати оцінювання, щоб воно сприяло навчанню?
  • Які види навчальної діяльності за групами результатів обрати для різних освітніх галузей?
  • Як правильно фіксувати результати в журналі?

Вебінар транслюватиметься на ютуб-каналі МОН. Участь безкоштовна, реєстрація не потрібна — достатньо приєднатися до ефіру в зазначений час.

За інформацією МОН

6 лютого

Поради від кіберполіції про те, як захистити себе в онлайн середовищі

Рекомендації щодо кібербезпеки

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

Наразі кіберпростір стає дедалі небезпечнішим, адже щодня зростає кількість атак, спрямованих на крадіжку даних та фінансових ресурсів. За даними міжнародних аналітичних центрів, у 2024 році зафіксовано значний сплеск фішингових атак і шахрайських схем, які загрожують як державним установам, так і звичайним користувачам.

Відповідно до результатів дослідження IBM X-Force, кількість кібератак із використанням викрадених або скомпрометованих облікових даних зросла на 71% порівнюючи з попереднім роком. Водночас 32% кіберінцидентів були пов’язані з витоком конфіденційної інформації, що вказує на зміну стратегії кіберзлочинців – замість шифрування файлів вони продають викрадені дані на чорному ринку.

Україна також потерпає від хвилі кіберзлочинності. З початку року Департамент кіберполіції опрацював тисячі звернень громадян, які постраждали від шахрайських схем або потребували консультацій щодо кібербезпеки. В умовах війни ризики ще більші – ворожі хакерські угруповання активно атакують не лише урядові системи, а й персональні акаунти українців.

Візьміть у роботу просвітницьку програму для учнів «Свідомий користувач медіапростору»

Саме тому фахівці кіберполіції України наголошують на важливості цифрової грамотності та базових правил безпеки:

  • Використовуйте складні паролі та двофакторну автентифікацію.
  • Будьте обережні з підозрілими листи та повідомленнями.
  • Не переходьте за невідомими посиланнями та не вводьте особисті дані на незнайомих сайтах.
  • Регулярно оновлюйте програмне забезпечення та встановлюйте антивірусні рішення.
  • У сучасних умовах питання кібербезпеки стає життєво необхідним. Щоб захистити свої дані та фінанси, кожен користувач має бути уважним і дотримуватися основних правил кібергігієни.

Окрім того, в рамках проєкту «Кібербезпека UA» було створено серію пізнавальних відео, що допоможуть користувачам інтернету захистити себе у кіберпросторі. 

За матеріалами Кіберполіції

5 лютого

«Вчительська тисяча» не вплине на доплату до мінімальної зарплати: роз’яснення МОН

Розрахунок надбавок до зарплати вчителям

Циклограма засідань педагогічної ради

Введення доплати за роботу в несприятливих умовах праці, відомої як «вчительська тисяча», не впливатиме на розмір доплати до мінімальної заробітної плати, яку отримують педагоги.

З 1 січня 2025 року вчителі почали отримувати 1300 грн додатково (1000 грн після оподаткування), а з 1 вересня 2025 року ця сума зросте до 2600 грн (2000 грн після оподаткування).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2024 року № 1515, назву доплати «за особливі умови роботи» змінили на «за роботу в несприятливих умовах праці». Це дозволило гарантувати, що така виплата не враховується при визначенні загального розміру заробітної плати для забезпечення її мінімального рівня.

Якщо місячна зарплата вчителя не досягає мінімального рівня (8000 грн на лютий 2025 року), роботодавець зобов’язаний здійснити доплату до мінімальної заробітної плати. Водночас доплата за несприятливі умови праці не включається в обчислення цієї суми.

Оскільки «вчительська тисяча» нараховується окремо, вона не замінює доплати до мінімальної заробітної плати. Цю інформацію також підтверджує лист Міністерства освіти і науки України від 31 грудня 2024 року № 1/24704-25.

Якщо педагог уже отримував доплату до мінімальної зарплати ще до введення «вчительської тисячі», то її розмір залишатиметься незмінним. Додаткова виплата нараховуватиметься окремо.

Приклад розрахунку зарплати

Вчитель без категорії та стажу, який отримує мінімальну надбавку за престижність (5%) і не має додаткових доплат (класне керівництво, завідування кабінетом тощо), при навантаженні 18 годин на тиждень отримує 7269,57 грн.

Йому здійснюється доплата до мінімальної зарплати в розмірі 730,43 грн, щоб досягти 8000 грн.

З 1 січня 2025 року, після введення доплати за несприятливі умови (+1300 грн), його загальна заробітна плата становитиме 9300 грн (8000 грн + 1300 грн).

За інформацією МОН

5 лютого

Понад мільйон учнів початкових класів отримають безкоштовне харчування: роз'яснення уряду

Шкільне харчування для учнів 1-4 класів

Співпраця з органами громадського самоврядування

Протягом року понад 1 мільйон учнів початкової школи в Україні будуть забезпечені безоплатним харчуванням.

Таку інформацію зазначив прем’єр-міністр Денис Шмигаль під час засідання Кабінету Міністрів.

Держава спрямувала на реалізацію цієї ініціативи майже 3 мільярди гривень. За словами прем’єра, громадам уже розподілено понад 2,8 млрд грн для забезпечення харчування школярів.

В Україні вже розпочато масштабну ініціативу із забезпечення учнів безкоштовними обідами або сніданками у закладах освіти. Ця програма, яка поки що поширюється на учнів початкових класів, у перспективі має охопити всіх школярів.

З 1 жовтня 2024 року всі учні початкової школи отримали можливість харчуватися безкоштовно в навчальних закладах.

Кошти на це виділяються з державного бюджету, а також співфінансуються місцевими громадами. 30% витрат на харчування у закладах, що працюють за схемами кейтерингу або аутсорсингу, повинні покриватися за рахунок місцевого бюджету.

У межах цієї програми учням безкоштовно надається один прийом їжі — це може бути сніданок або обід.

Також Денис Шмигаль повідомив, що уряд працює над розширенням програми, щоб охопити безкоштовним харчуванням й інші категорії учнів.

За інформацією КМУ

5 лютого

Освітяни стали отримувати на 15% менше реальної зарплати

Розрахунок реальної заробітної плати освітян

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

За оцінками Національного банку України, за останні три роки реальна зарплата у сфері освіти зменшилася на 14,8%.

Про це повідомив голова Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.

Відповідно до даних НБУ, реальна зарплата (тобто скоригована на інфляцію) у 2024 році зросла на 14,4%, що значно більше, ніж у 2023 році (+3,7%). Для порівняння, у 2022 році цей показник був негативним — -11,4%.

Збільшення реальних доходів у 2024 році зумовлене кадровим дефіцитом, що сприяло підвищенню зарплат у багатьох секторах. У більшості галузей вони вже перевищили довоєнний рівень.

Окрім того, у третьому кварталі 2024 року середня реальна зарплата була на 7,2% вищою, ніж у третьому кварталі 2021 року.

За період з третього кварталу 2021 року до третього кварталу 2024 року найбільше реальна зарплата зросла у таких сферах:

  • IT — +45,5%;
  • Торгівля — +32,3%;
  • Операції з нерухомістю — +23,8%;
  • Фінанси — +22,6%;
  • Готельно-ресторанний бізнес — +21,4%.

Водночас у деяких сферах реальні доходи продовжують скорочуватися. Найбільші втрати зафіксовані у сферах:

  • Освіти — -14,8%;
  • Мистецтва — -10,1%;
  • У будівництві зарплати майже не змінилися — +0,9%.

Очікується, що у 2025 році зростання реальних зарплат суттєво сповільниться — до +3,8%. Серед основних причин цього:

  • Вища інфляція (очікується на рівні 12,4% у 2025 році проти 6,5% у 2024 році).
  • Подальше відновлення ринку праці — зменшення рівня безробіття, але збереження структурних диспропорцій.

Джерело: Данило Гетманцев

4 лютого

Благодійна акція «Шкільні книжкомрії»: як підтримати шкільні бібліотеки

Учні Чернігівської гімназії на фоні закладу

Проєктна діяльність учнів

До Міжнародного дня книгодарування, який відзначають 14 лютого, благодійний фонд savED спільно з книгарнею Readeat започаткували ініціативу «Шкільні книжкомрії». Її мета — допомогти українським школам поповнити бібліотечні фонди необхідними книгами.

Перший етап акції спрямований на підтримку десяти навчальних закладів Чернігова, значна частина яких зазнала руйнувань через обстріли. Наприклад, Чернігівська гімназія №11, яка слугувала укриттям для місцевих жителів у 2022 році, втратила частину своєї будівлі, а Чернігівська школа №25 постраждала від прямого влучання снаряду, що зруйнував дах і вибив вікна. Попри всі труднощі, ці заклади продовжують працювати та навчати дітей.

Благодійна акція «Шкільні книжкомрії»

Кожен охочий може підтримати шкільні бібліотеки на сайті Readeat. Там школи сформували списки бажаних книжок, які можна придбати онлайн та надіслати безпосередньо у заклад освіти.

«У нас навчаються учні початкової школи, тобто 1-4 класи. Ці свідомі школярі тільки починають свій шлях навчання, тому дуже важливо надихнути їх, як і решту дітей, на любов до читання», — прокоментувала директорка школи Наталія Кириленко.

«Благодійну ініціативу від Readeat та savED ми вирішили запустити саме до Дня книгодарування, бо на нашу думку країна, в якій багато читають, це країна, в якій комфортно жити і ростити дітей. Щиро вважаємо, що книжкомрії маленьких українців мають збуватися, і всім нам під силу їх здійснювати. Кожен українець може зручно долучитися й за декілька кроків придбати конкретну книжку до конкретної бібліотеки, яку сам обере», — розповів засновник мережі книгарень Readeat Дмитро Феліксов.

Чернігівський заклад освіти після руйнування

Фонд savED наголошує, що проблема забезпечення шкільних бібліотек актуальна для всієї України, тому в майбутньому ініціатива може охопити й інші громади.

«Через війну багато бібліотек втратили свої книжкові фонди. Частина книг була навмисно знищена окупантами. Наше завдання — допомогти школам отримати якісну українську літературу, щоб діти мали доступ до сучасних і класичних творів», — зазначає менеджерка партнерств savED Ірина Дасюк.

Долучитися до акції «Шкільні книжкомрії» та переглянути списки книг можна вже зараз за посиланням.

За матеріалами savED

4 лютого

Випускникам 2025 року потрібно оформити ID-картку: реєстрація на НМТ

Оформлення ID-картки для випускників

НМТ / ЗНО 2025

Абітурієнтам, які планують складати національний мультипредметний тест (НМТ) у 2025 році, необхідно завчасно оформити ID-картку.

Як повідомлялося раніше, реєстрація проходитиме у період з 6 березня по 3 квітня 2025 року. Оскільки виготовлення першого паспорта громадянина України триває 20 робочих днів, то в МОН рекомендують подбати про його оформлення заздалегідь.

Кому необхідно отримати ID-картку:

  • усім, хто досяг 14-річного віку і ще не має паспорта;
  • випускникам, які складатимуть НМТ у 2025 році.

Оформити паспорт можна в наступних установах:

  • Підрозділах Державної міграційної служби за місцем проживання.
  • Центрах надання адміністративних послуг (ЦНАП).
  • Центрах обслуговування «Паспортний сервіс».
Скористайтеся алгоритмом та інструментами моніторингу

Зокрема для оформлення першої ID-картки необхідно надати:

  • Свідоцтво про народження або документ, що підтверджує факт народження за кордоном.
  • Паспорт громадянина України одного чи обох батьків.
  • Реєстраційний номер платника податків (за наявності) або довідку про відмову від його отримання.
  • Витяг з реєстру територіальної громади про реєстрацію місця проживання (за наявності).

Зауважимо, що оформлення першого паспорта — безкоштовне!

Тому не потрібно відкладати цю процедуру на останній момент, щоб встигнути вчасно подати документи для участі в НМТ.

Що ще потрібно знати про НМТ-2025 у попередніх матеріалах:

Джерело: МОН

4 лютого

Доплати педагогічним працівникам за складні умови праці: роз'яснення МОН

Доплати вчителям за роботу в непростих умовах

Співпраця з органами громадського самоврядування

З початку 2025 року всі педагогічні працівники закладів загальної середньої освіти отримують гарантовану доплату за роботу в непростих умовах.

Як зауважили в освітньому відомстві:

  • Мінімальна сума доплати — 1300 грн (до оподаткування), незалежно від обсягу педагогічного навантаження та формату роботи.
  • Виплати є обов’язковими для всіх педагогів.

Про це також під час наради з представниками ОВА та керівництвом департаментів освіти наголосив заступник міністра освіти і науки України Андрій Сташків.

Який розмір доплат мають вчителі:

  • з 1 січня 2025 року — 1300 грн до сплати податків (1000 грн після оподаткування).
  • з 1 вересня 2025 року — 2600 грн до сплати податків (2000 грн після оподаткування).

Якщо педагог має навантаження понад ставку, доплата збільшується пропорційно.

Постанова КМУ № 1286 регламентує порядок виплат, які триватимуть до завершення воєнного стану. Після його скасування доплати продовжать до кінця того календарного року, коли воєнний стан буде припинено.

Розподіл коштів здійснюється відповідно до даних, поданих територіальними громадами. МОН уже провело наради з представниками громад щодо механізму виплат, і ця робота триває.

За інформацією МОН

4 лютого

Як оплачуватимуть працю педагогів у разі простою через війну: роз’яснення профспілки

Оплата праці педагогам у період простою

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

Через війну в Україні багато педагогів не можуть щоденно працювати з учнями у звичному режимі. Як у таких випадках здійснюється оплата їхньої праці пояснили в Управлінні соціально-економічного захисту ЦК Профспілки.

Відповідно до Інструкції № 102 щодо обчислення зарплати освітян, якщо уроки не проводяться з незалежних від учителя причин (наприклад, карантин чи надзвичайні обставини), оплата здійснюється за тарифікацією, за умови виконання іншої організаційно-педагогічної роботи.

Окрім того, Галузева угода між МОН та Профспілками на 2021-2025 роки передбачає:

  • оплату простою у розмірі середньої зарплати для педагогічних і непедагогічних працівників;
  • збереження тарифної ставки для педагогів у разі відсутності занять через незалежні від них обставини.

Також закон дозволяє педагогам виконувати свої обов’язки дистанційно. Зокрема, Закон України «Про дошкільну освіту» передбачає, що робочий час педагога включає не лише викладання, а й організаційну та методичну роботу. Вона може здійснюватися поза межами закладу освіти.

Відповідно до Кодексу законів про працю України, дистанційна робота означає, що працівник може виконувати свої завдання будь-де, використовуючи інформаційно-комунікаційні технології.

Таким чином у разі простою через війну оплата праці педагогів може здійснюватися за однією з моделей:

  • оплата середньої зарплати під час простою;
  • оплата за тарифікацією, якщо педагог виконує організаційну чи методичну роботу (наприклад, проводить дистанційні заняття).

Педагоги закладів освіти, які через війну не можуть працювати у звичайному режимі, мають право на оплачуваний простій або дистанційну роботу із збереженням тарифної ставки. 

За інформацією Профспілки працівників освіти і науки

3 лютого

Чому медіаграмотність стає ключовою навичкою для сфери освіти?

Важливість медіаграмотності під час навчання

Проєктна діяльність учнів

У 2024 році кожен третій інтернет-користувач у країнах ЄС долучався до онлайн-навчання — проходив курси або використовував цифрові освітні матеріали. За даними Євростату, частка таких користувачів зросла до 33%, що на 3% більше, ніж у 2023 році.

Найбільш активно онлайн-освіту опановували в Ірландії (61%), Нідерландах (59%) та Фінляндії (53%). Водночас найнижчий рівень залученості зафіксували в Румунії (10%), Кіпрі (11%) та Болгарії (17%).

В Україні також зростає популярність дистанційного навчання, особливо серед молоді та людей середнього віку. Війна суттєво вплинула на цей процес — через безпекові ризики багато школярів вимушені навчатися онлайн. 

Згідно з дослідженням «Індекс майбутнього» у 2024 році, 24% українських учнів здобувають освіту дистанційно, причому найбільше таких дітей у східних і південних регіонах.

Однак разом із поширенням цифрової освіти виникає новий виклик — медіаграмотність та критичне мислення. Величезна кількість інформації в інтернеті потребує навичок її аналізу, відрізнення достовірних джерел від фейкових і запобігання впливу дезінформації.

Візьміть у роботу просвітницьку програму для учнів «Свідомий користувач медіапростору»

Критерії для ефективного онлайн-навчання:

  • Розвиток медіа- та інформаційної грамотності;
  • Формування навичок критичного мислення;
  • Підвищення рівня інформаційної безпеки.

Сучасна освіта має не лише використовувати цифрові технології, а й навчати відповідальному споживанню контенту. Це допоможе учням, студентам і педагогам максимально ефективно використовувати можливості онлайн-навчання, знижуючи ризики інформаційних загроз у цифровому світі.

За інформацією Профспілки працівників освіти і науки

3 лютого

Процедура визнання результатів навчання на ТОТ: у МОН пропонують проєкт

Навчання дітей на ТОТ

Про Держстандарт профільної середньої освіти

У Міністерстві освіти і науки оприлюднили для громадського обговорення проєкт наказу «Про затвердження Порядку визнання на рівнях повної загальної середньої освіти результатів навчання осіб, які проживали на тимчасово окупованій території України».

Насамперед документ визначає загальні вимоги до процедури визнання результатів навчання для осіб, які мешкали на тимчасово окупованих територіях і згодом переселилися на підконтрольну Україні територію.

Свої зауваження, коментарі та пропозиції до зазначеного проєкту Порядку можна надсилати в довільній формі до 28 лютого 2025 року на електронні адреси: [email protected]; [email protected].

За підсумками громадського обговорення МОН ухвалить рішення щодо подальшого впровадження цього порядку. 

Джерело: МОН

3 лютого

Зміни до штатних розписів закладів дошкільної освіти: лист МОН

Зміни до штатних розписів закладів дошкільної освіти: лист МОН

Типові штатні нормативи потребують змін у зв'язку із новими нормами Закону про дошкільну освіту щодо робочого часу педагогічних працівників на ставку і зміни норм педагогічного навантаження деяких категорій педагогічних працівників. У зв’язку з цими змінами потрібно вводити нові посади працівників — щоб оптимально організувати роботу закладів дошкільної освіти. Зміни до Типових штатних нормативів будуть затверджені після того, як Кабінет Міністрів України прийме положення про типи організації освітньої діяльності у закладах дошкільної освіти та внесе зміни до нормативних актів з оплати праці.

МОН у листі «Щодо змін до штатних розписів закладів дошкільної освіти» роз'яснює, які документи наразі є чинними і як діяти керівникам закладів дошкільної освіти.  

НАКАЗ про затвердження штатного розпису

Штатний розпис

Що можуть зробити керівники закладів дошкільної освіти вже зараз?

Керівники закладів мають право у разі виробничої необхідності змінювати штати окремих структурних підрозділів або вводити посади (крім керівних), не передбачені штатними нормативами для даного закладу. Це можна зробити лише в межах фонду оплати праці, доведеного лімітними довідками на відповідний період. Таке право передбачено наказом  04.11.2010  № 1055 «Про затвердження Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів». 

Відповідно до наказу № 1055 замінювати посади двох працівників можна лише в межах однієї категорії персоналу (педагогічного, господарсько-обслуговуючого тощо).

Також керівники закладів мають право у разі виробничої необхідності за рахунок спеціального фонду вводити додаткові посади, необхідні для забезпечення роботи закладу.

Чому штатний розпис, а не штатний розклад

Як розрахувати кількість штатних одиниць вихователів?

До внесення змін до Типових штатних нормативів МОН рекомендує при розрахунку кількості штатних одиниць посад вихователів на одну групу у ЗДО усіх типів керуватися розрахунком, зазначеним у листі МОН та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України від 18.02.2011 № 1/9-114, № 02-8/100 «Про застосування Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів» для закладів дошкільної освіти компенсуючого та комбінованого типів.

У закладі дошкільної освіти (у групі) з режимом роботи, який не зазначений у цій таблиці, необхідна кількість штатних одиниць вихователів розраховується із врахуванням:

  • режиму роботи закладу (групи);
  • норми педагогічного навантаження вихователя — 25 годин на тиждень;
  • часу на передачу зміни — 20-30 хвилин.

Зміни до штатних розписів закладів дошкільної освіти: лист МОНМОН наголошує:

Доки КМУ та міністерства не приведуть у відповідність з новим Законом про дошкільну освіту нормативно-правову базу, чинними залишаються нормативно-правові акти, розроблені на виконання Закону «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 № 2628-III. Тобто досі залишаються чинними акти, що регулюють питання трудових відносин працівників, оплати праці, наповнюваності груп, штатних нормативів тощо. 

Оплата праці

МОН видало наказ від 27.01.2025 № 100 «Про внесення зміни у додаток 9 до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 вересня 2005 року № 557». Цим наказом визначено, що посадовий оклад (ставка заробітної плати) встановлюється педагогічному працівнику за робочий час відповідно до законодавства:

  • для керівника, вихователя-методиста, соціального педагога, асистента вихователя – 35 годин на тиждень;
  • для вихователя, практичного психолога та інших педагогічних працівників – 30 годин на тиждень.

Норма педагогічного навантаження — це складова частина робочого часу педпрацівника закладу дошкільної освіти. Вона становить для:

  • вихователя, інструктора з фізкультури – 25 годин на тиждень;
  • музичного керівника – 24 години на тиждень;
  • практичного психолога, вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда – 20 годин на тиждень;
  • керівника гуртка (студії, секції тощо), вчителя – 18 годин на тиждень.

Педпрацівник може виконувати роботу понад норму педагогічного навантаження поза межами закладу освіти. Йдеться про методичну, організаційну роботу та іншу педагогічну діяльність, передбачену трудовим договором.

Години заміщення тимчасово відсутніх педагогічних працівників не враховуються в нормі робочого часу та оплачуються додатково відповідно до вимог чинного законодавства.

Зміни в переліку посад і тривалості відпусток

Також у своєму листі МОН зазначило, що підготовлено проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963», який надіслано на розгляд Уряду. Проєктом постанови:

Зміни до штатних розписів закладів дошкільної освіти: лист МОНдоповнено перелік посад педагогічних працівників, зокрема посадами заступника директора закладу дошкільної освіти з організації освітнього процесу, керівника структурного дошкільного підрозділу;

Зміни до штатних розписів закладів дошкільної освіти: лист МОНконкретизовано посаду вчителя всіх спеціальностей — зокрема, «вчитель-дефектолог», «вчитель-логопед»;

Зміни до штатних розписів закладів дошкільної освіти: лист МОНвнесено зміни до Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним працівникам закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічним, науково-педагогічним працівникам та науковим працівникам. Зокрема, встановлено тривалість щорічної основної відпустки 56 календарних днів усім педагогічним працівникам закладів дошкільної освіти.

Раніше ми писали про те, що Профспілка освіти вимагає коригувань у проєкті постанови Кабміну щодо змін у тарифних розрядах для педагогів-дошкільників. 

3 лютого

Валентинка від нас — знижки на навчання

Валентинка від нас — знижки на навчання

Любі колеги, хочемо передати святкову валентинку від редакції Експертус Освіта! Ми висловлюємо свою любов так, як вміємо, тож даруємо вам знижки на всі онлайн-курси. Не пропустіть свій шанс навчитися новому та досягти успіху!

Оберіть програму із знижкою:

Назва програми 

Сума знижки, грн 

2000 

1000 

1000 

1000 

1000 

1000 

600 

600 

600 

600 

600

600 

600 

600 

600 

-

Обирайте цікавий та корисний курс, який допоможе вам швидко та якісно робити свою роботу, не витрачати час на пошуки потрібної інформації, розробку документів та інше.

Валентинка від нас — знижки на навчанняДолучайтеся до Вищої школи освітнього менеджменту!

Зателефонуйте менеджеру: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).

Традиційно в листопаді вже починаємо готуватися до новорічних свят, а тому магазини запускають всілякі розпродажі, «чорні п’ятниці»... Тож і ми пропонуємо вам передсвяткові знижки на передплату зекономте зараз, щоб не думати про це перед святами.  

Оберіть свою програму: 

3 лютого

Вам валентинка: акція на передплату журналів

Вам валентинка

Любі колеги, хочемо передати святкову валентинку від редакції Експертус Освіта! Ми висловлюємо свою любов так, як вміємо, тож даруємо вам знижки грн на передплату:

  • 400 грн – коли передплачуєте журнал на 6 місяців;
  • 800 грн – при передплаті на 12 місяців. 

Валентинка він нас — знижки для васДякуємо вам за те, що обираєте наші журнали.

Оберіть свій журнал:

Журнал 

ЗНИЖКА

 на 6 місяців   

грн 

 на 12 місяців  

грн 

400

800

400

800 

400 

800 

400

800 

400 

800 

400 

800

Редакція щодня працює для вас, щоб кожен випуск приносив практичну користь і відповідав професійним потребам.  Отримуйте поради від фахівців, які допоможуть вчасно та якісно виконувати вашу роботу та приносити користь країні. 

Будьте певні, що ви матимете відповіді на всі робочі питання і під час воєнного стану, і після нашої перемоги.

Гарячі знижки в холодну пору на передплату освітянських видань

Замовляйте доступ за телефоном: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).

Слава Україні!

Мирного неба!

Це подяка вам від редакції за те, що цінуєте й обираєте наші журнали. Для вас старається весь наш редакційний колектив. Пройдімо 2025 рік впевнено та без турбот разом.
2 652 4 992

2 лютого

Долучайтеся до громадського обговорення щодо дистанційного навчання в закладах дошкілля

Дошкільне навчання в онлайн форматі

Закон про дошкільну освіту

У Міністерстві освіти і науки України висунули для громадського обговорення проєкт Положення про дистанційну форму здобуття дошкільної освіти. Документ розроблений у межах реалізації Закону України «Про дошкільну освіту» та відповідно до доручення прем’єр-міністра Дениса Шмигаля.

МОН приймає зауваження та пропозиції до 14 лютого 2025 року. Надіслати їх можна на електронну адресу [email protected] за наступною формою:

Редакція проєкту Запропонована редакція Примітка (пояснення)
- - -

Контактна особа для консультацій — Інна Нащубська. 

Результати обговорення та підсумковий звіт будуть оприлюднені на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України протягом двох тижнів після ухвалення відповідних рішень.

Більше про попередні громадські обговорення:

За матеріалами МОН

2 лютого

МОН спростить оцінювання в НУШ: вчителям готують нові рекомендації та інструкції

Процес оцінювання в НУШ

НМТ / ЗНО 2025

У Міністерстві освіти і науки хочуть оновити нормативні документи щодо оцінювання в Новій українській школі, зробивши цей процес менш складним для педагогів.

Як зазначили в освітньому відомстві, багато вчителів стикаються з труднощами під час фіксування результатів оцінювання

Саме тому в МОН планується комплексна підтримка для освітян.

Найближчим часом вчителі отримають методичні рекомендації та приклади інструментів оцінювання, адаптовані до різних предметних галузей. Також буде організовано серію вебінарів, де освітяни зможуть отримати практичні поради щодо оцінювання учнів.

У межах консультаційної допомоги МОН розробляє спеціальний «Путівник з підготовки до оцінювання», який допоможе педагогам ефективно планувати оцінювання, інтегрувати його в навчальний процес та використовувати дієві методики для визначення рівня навчальних досягнень учнів.

У лютому освітянам нададуть чіткі роз’яснення щодо ведення класного журналу відповідно до специфіки кожної освітньої галузі. А перед початком нового навчального року буде впроваджена оновлена інструкція ведення журналу для класів НУШ. Вона міститиме сучасні підходи до звітності, інструменти для спостереження та алгоритм заповнення першої частини Свідоцтва досягнень.

Відповідні зміни допоможуть зробити процес оцінювання в НУШ зручнішим, прозорішим і більш упорядкованим.

За інформацією МОН

2 лютого

Сімейний (родинний) садок: хто і як зможе організовувати

Сімейний (родинний) садок: хто і як зможе організовувати

Основні засади організації діяльності сімейного (родинного) садка визначено у відповідному Положенні, яке Міністерство освіти і науки винесло на громадське обговорення.

Обов’язкова документація вихователя

Організація сімейного садка

Сімейний (родинний) садок (далі — сімейний садок) може організувати фізична особа-підприємець, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти та є членом сімʼї або родичем не менше двох дітей, для яких організовується такий сімейний садок.

Сімейний садок організовують:

  • для дітей від народження, які перебувають у сімейних (родинних) відносинах та дітей, які не є членами сім’ї (родини);
  • в індивідуальному житловому будинку з прибудинковою ділянкою. Будинок має відповідати санітарним вимогам і в ньому має проживати сім’я (родина).  

Сімейний садок може бути корпоративним, створеним шляхом укладання засновницького договору засновниками різних форм власності.

Загальна кількість вихованців у сімейному (родинному) садку не може перевищувати 10 дітей з урахуванням тих, які перебувають у сімейних або родинних відносинах. При цьому мають бути дотримані права вихованців на належні, безпечні та здорові умови розвитку, виховання та навчання. 

Засновник має  забезпечити сімейний садок найпростішим укриттям (в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану)  та засобами для надання домедичної допомоги. 

Освітня діяльність

Основна форма організації освітньої діяльності — очна.

  • Освітній процес організовується відповідно до державного стандарту дошкільної та спрямовується на розвиток особистості, обдарувань кожної дитини. 
  • Вихователь сімейного садка використовує в освітній діяльності обрані освітні та парціальні програми, затверджені відповідно до законодавства і планує освітній процес.
  • Батьки вихованців, які не є членами сім’ї (родини), мають право отримувати інформацію про розвиток, освітній процес, умови перебування своїх дітей та можуть брати участь у заходах, що проводяться у сімейному садку.

Психологічно комфортне середовище в групі

Кадрове та фінансове забезпечення діяльності сімейного садка

  • До штату сімейного садка входять члени сім’ї (родини) та інші наймані працівники, які забезпечують його діяльність.
  • Безпосереднє управління сімейним садком здійснює його керівник (засновник), який водночас може бути вихователем. 
  • Фінансування діяльності сімейного садка здійснюється за рахунок коштів засновника та інших джерел, не заборонених законодавством.
  • Державний нагляд (контроль) за провадженням освітньої діяльності міні-садка здійснює центральний орган виконавчої влади із забезпечення якості освіти та його територіальні органи.

Долучіться до громадського обговорення

Сімейний (родинний) садок: хто і як зможе організовуватиЗауваження та пропозиції до зазначеного проєкту Положення приймаються у довільній формі до 14 лютого 2025 року на електронну адресу: [email protected]. Контактна особа для надання консультацій: Світлана Нерянова, тел. (044) 481 32 00.

Результати обговорення будуть розміщені на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.

За інформацією МОН