Що нового
5 грудня
Кращі практики Дунаєвецької міської ради у сфері освіти
Освіта — скарб, праця — ключ до нього
(П'єр Буаст)
Знання та навчання завжди були і будуть потужною рушійною силою розвитку суспільства, адже саме вони формують підґрунтя для успішного процвітання кожної громади в Україні. Якісна освіта є фундаментом успішного майбутнього, адже діти — це найцінніший ресурс, наша надія та опора.
Саме тому в Дунаєвецькій міській територіальній громаді впроваджують кращі практики та нові підходи, спрямовані на створення комфортних умов для навчання, підтримку педагогів і розвиток талантів кожного учня. Дунаєвецька міська рада під керівництвом міського голови Веліни Владиславівни Заяць вважає розвиток освіти одним із найважливіших пріоритетів для нашої громади.
Співпраця з органами громадського самоврядування
У цій громаді освіта є простором можливостей та підтримки, де кожна дитина отримує не лише знання, а й натхнення для пізнання світу й розбудови своєї країни.
Освітній простір Дунаєвецької міської ТГ об’єднує 19 закладів загальної середньої освіти, 23 заклади дошкільної освіти, Інклюзивно-ресурсний центр, Центр позашкільної освіти та Дитячо-юнацьку спортивну школу.
Реалізовані проєкти
Ми пишаємося, що впродовж 2021-2024 років наша громада реалізувала 59 освітніх проєктів на загальну суму близько 91 мільйона гривень, зміцнюючи матеріально-технічну базу закладів і забезпечуючи рівний доступ до освіти для всіх. Ось деякі приклади успішних проєктів.
- Пересувний інтерактивний музей-лабораторія в рамках пілотного проєкту «Посилення партнерства для сталого розвитку», за сприяння уряду Швеції. Завдяки проєкту учні отримали змогу проводити наукові експерименти та пізнавати світ. Проєкт включає 16 інтерактивних експонатів, капітально відремонтоване приміщення та обладнання для виїзних уроків (загальна вартість 1,8 мільйонів гривень).
- Центр дружнього до дитини навчального середовища, який відкрито на базі Дунаєвецького ліцею №3. Центр створено за підтримки Посольства Швейцарії в Україні та у співпраці з благодійним фондом «Карітас». Вартість проєкту 300 тисяч гривень. В межах проєкту здійснено капітальний ремонт кабінетів для зони відпочинку дітей, закуплено меблі, оргтехніку, мультимедійну дошку та дидактичний матеріал.
- Сучасне та комфортне укриття для учнів і працівників у Дунаєвецькому ліцеї №3. Проєкт став ключовим елементом у створенні безпечного навчального середовища. Укриття обладнане зручними меблями, ефективною системою вентиляції та сучасними санітарними вузлами. Значні вкладення коштів у даний проєкт підкреслюють пріоритетність безпеки в освітній політиці ліцею та громади загалом. Вартість проєкту понад 2 мільйони гривень.
- Сонячна електростанція в Дунаєвецькому ліцеї №1 — новація у забезпеченні енергетичної автономії. Проєкт реалізований за підтримки Energy Act for Ukraine Foundation і є важливим кроком до сталого розвитку. Потужність станції у 24,36 кВт дозволяє генерувати понад 27 000 кВт⋅год екологічно чистої енергії щороку, що не лише суттєво знижує витрати на електроенергію, а й робить школу менш залежною від зовнішніх постачальників. Ключовою інновацією є акумуляторні батареї ємністю 28,8 кВт⋅год, які забезпечують накопичення енергії. Це дозволяє ліцею залишатися енергетично незалежним навіть у разі аварійних відключень. Вартість цього проєкту 50 тисяч євро.
Енергоефективність є одним із ключових пріоритетів для освітніх закладів Дунаєвецької громади. Так, Дунаєвецький ліцей №2 долучився до цієї ініціативи, розпочавши проєкт часткового утеплення фасаду школи. Застосування в роботі ізоляційних матеріалів гарантує тривалу експлуатацію оновленого фасаду та сприяє створенню енергоефективного навчального простору для дітей громади. Завдяки цій ініціативі, ліцей стане не лише теплішим, але й зменшить екологічний слід, знижуючи викиди СО2 через економію енергоресурсів. Вартість проєкту становить понад 1 мільйон гривень коштів місцевого бюджету.
Пріоритети громади
Дунаєвецька міська територіальна громада здійснює важливі зміни у сфері освіти, перетворюючи традиційні методи навчання на сучасні, цікаві й ефективні рішення. Інтеграція технологій, міжнародна донорська співпраця та орієнтація на інклюзивність і безбар’єрність стали головними принципами освітньої політики міської ради в громаді. Дунаєвецька міська рада не лише реагує на виклики важкого сьогодення, а й формує власне бачення оптимістичного майбутнього. Це шлях, який веде до нового суспільства, в якому навчальний процес є фундаментом для змін, розвитку й процвітання.
Усі наші ініціативи — це ті кроки, які вже зараз змінюють життя тисяч учнів громади. Але це не лише про успіхи. Це про силу бачення нашого майбутнього, у якому кожна дитина, незалежно від зовнішніх обставин, отримує шанс на якісну освіту.
Дунаєвецька міська рада впевнено показує шлях, який можуть обрати й інші громади. Це шлях, де освіта стає тим світлом, що веде до гідного й процвітаючого майбутнього!
4 грудня
Чи отримають молоді вчителі надбавки до зарплати наступного року?
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
У Кабінеті Міністрів України зазначають, що заробітні плати освітян наступного року зростуть на 21%, а середньомісячна розрахункова зарплата вчителя вищої категорії збільшиться до 17,4 тисяч.
За словами прем’єр-міністра Дениса Шмигаля, наступного року на освіту буде виділено 179 млрд грн, що на 15% більше ніж в 2023 році.
«Закладаємо в бюджеті зростання зарплат учителів. Загалом виплати освітянам наступного року зростуть на 21%. Середньомісячна розрахункова заробітна плата вчителя вищої категорії збільшується з 14,4 тис. грн до 17,4 тис. грн», — зауважив очільник уряду.
Окрім того, передбачається, що на облаштування укриттів витратять 2,5 млрд, на реформу НУШ — 1,5 млрд, модернізацію шкільних їдалень — 1,5 млрд, на нові шкільні автобуси — 1 млрд грн.
Проте щодо питання зарплат освітянам висловилися уповноважена за питань захисту прав освіти Надія Лещик. Як вона зауважила, зарплата вчителів чи не найскладніше питання, яке найближчим часом вирішене не буде. І цьому є кілька важливих перешкод — війна та неефективна система нарахування заробітної плати.
Навіть, якщо у держави з'являться кошти на збільшення зарплати вчителям, то молодий вчитель все одно буде отримувати мінімалку, адже у нього немає доплат, які отримують вчителі додатково до ставки.
«Тому треба реформувати підходи і робити це зараз, а не тоді, коли у держави з’явиться можливість збільшити заробітну плату педагогам, і цей процес вже розпочався. Я думаю, питання підвищення зарплат залишатиметься невирішеним, поки триватиме війна», - наголосила освітня омбудсменка.
Джерело: Освіта24
4 грудня
В Україні працює платформа допомоги українцям «Повертайся додому»
Співпраця з органами громадського самоврядування
З 2022 року за ініціативи Громадської організації «Повертайся додому» функціонує інформаційна платформа «Повертайся додому», яку створено для підтримки громадян з питань повернення з-за кордону.
Ця платформа допомагає українцям підтримувати зв’язок з Батьківщиною, бути поінформованими про можливості підтримки та практичні кроки при поверненні з-за кордону, а також приймати усвідомлене, зважене та обґрунтоване рішення про добровільне повернення, зокрема і на короткий період для підтримки зв’язків з родиною, перевірки безпекової ситуації, а також оцінки умов, можливостей та перспектив на майбутнє.
Платформа також має Telegram-бота, до якого можна швидко та зручно звернутися.
Відповідний проєкт пропонує процедурні кроки й інформує про можливості підтримки під час повернення в Україну як з боку держави, так і з боку неурядових організацій, зокрема щодо:
- комунікацій з органами влади та організаціями, які надають допомогу в країні перебування, зокрема з питань статусу тимчасового захисту;
- довідок та підтверджуючих документів, які стануть у нагоді після повернення;
- документів для повернення в Україну та можливості продовження терміну їх дії;
- визначення виду транспорту та послуг Укрзалізниці;
- допомоги від країн перебування для повернення в Україну;
- грошової допомоги від держави та отримання статусу ВПО після повернення;
- житла, працевлаштування, підприємництва, безоплатної правової допомоги, гуманітарної та психологічної підтримки, а також підтримки від неурядових організацій по всій Україні;
- державних онлайн-сервісів та послуг;
- контактів уповноважених органів влади та організацій.
За матеріалами МОН
4 грудня
МОН проводить громадські обговорення з громадами щодо реформи старшої школи
Про Держстандарт профільної середньої освіти
Як уже відомо, в Україні з 2027 року учні здобуватимуть трирічну профільну середню освіту (10–12 класи) за академічним або професійним спрямуванням. Академічні ліцеї стануть окремими закладами, що дасть змогу створити якісне освітнє середовище для старшокласників. У межах реформи держава працює над формуванням спроможної мережі таких закладів та модернізацією освітньої інфраструктури.
Для створення ефективної мережі закладів, яка враховуватиме потреби регіонів, демографічні особливості та безпекову ситуацію, у МОН співпрацюють з ОВА та громадами.
«Реформа старшої школи покликана подолати розрив між учнями з міст і сіл, забезпечивши рівні освітні можливості для всіх. Заклади мають бути доступними незалежно від місця проживання учнів. Це передбачає створення сучасних ліцеїв із можливістю зручного доїзду або проживання поблизу. Старшокласники зможуть обирати профіль навчання відповідно до своїх зацікавлень і отримувати поглиблену профорієнтаційну підготовку», — зауважив заступник міністра освіти і науки з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Дмитро Завгородній.
Цього разу освітяни, представники громад та управлінці обговорили реформу старшої школи та створення мережі академічних ліцеїв у Дніпропетровській і Житомирській областях.
Нині в Дніпропетровській області заплановано створити 161 академічний ліцей і 55 закладів професійного спрямування. У Житомирській — 65 академічних ліцеїв та 35 закладів професійного спрямування. Проте планування мережі закладів у регіонах ускладнено через демографічні зміни й безпекові виклики.
«Сьогодні ми плануємо реалізацію найскладнішого етапу реформи “Нова українська школа” — змін у старшій школі. З 2027 року випускники 9 класів обиратимуть, де продовжувати вчитися, — у професійному коледжі або академічному ліцеї. В академічних ліцеях вони зможуть обирати профіль для поглибленого вивчення і предмети. Ми всі хочемо, щоб якісна освіта була доступною для учнів, незалежно від місця проживання. Тому спільно з громадами й МОН працюємо над створенням мережі закладів освіти», — наголосила заступниця голови Дніпропетровської ОВА Ірина Грицай.
Раніше ми писали про реформу:
- Реформа профільної освіти передбачає зменшення кількості предметів у старших класах
- У МОН роз’яснили про зміни, які передбачає реформа старшої школи
За інформацією МОН
3 грудня
Долучайтеся до Національного уроку волонтерства
В Україні та світі 5 грудня відзначають Міжнародний день волонтера. Саме тому Міністерство освіти і науки закликає учнів і учителів до перегляду Національного уроку волонтерства.
Цього року учасники заходу дізнаються про основи волонтерства, головні події в розвитку українського волонтерства, а також особисті історії молодих волонтерів.
Гостями уроку стануть срібна призерка Олімпійських ігор Ірина Коляденко й український співак YAKTAK.
Долучитися до онлайн-трансляції уроку можна 5 грудня о 9:00 на ютуб-каналі «Перший».
Під час уроку учні зможуть пройти тестування про те, наскільки добре вони розуміють волонтерство. Після трансляції 7 учасників тесту отримають подарунки від брендів SLOW.LY, ORNER, а також Української Волонтерської Служби та U-Report.
Національний урок волонтерства розроблено Українською Волонтерською Службою в партнерстві з ЮНІСЕФ Україна, за підтримки Міністерства освіти і науки України, Міністерства молоді та спорту України та за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва і розвитку Німеччини (BMZ) через державний банк розвитку KfW.
За інформацією МОН
3 грудня
Методичні матеріали для проведення Всеукраїнського уроку про інклюзивність
ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок
Усі діти можуть мати різні захоплення, інтереси, мрії і стан здоров’я, проте ніщо з цього не має визначати їхнє життя чи ставлення оточення до них. Саме тому Україна прагне створити інклюзивне суспільство — таке, де кожен і кожна мають право бути собою, без дискримінації та упереджень.
До Міжнародного дня людей з інвалідністю EdEra разом із радницею-уповноваженою Президента України з прав дитини та дитячої реабілітації Дар’єю Герасимчук і ЮНІСЕФ підготували Перший всеукраїнський урок про інклюзивність.
Міжнародний день людей з інвалідністю визначають 3 грудня та покликаний привернути увагу до проблем цих людей, захисту їхніх прав, гідності та благополуччя, акцентує увагу суспільства на перевагах, які воно отримує від участі людей з інвалідністю у політичному, соціальному, економічному і культурному житті. Цей день є нагадуванням людству про його обов'язок виявляти турботу і милосердя до найбільш незахищеної частини суспільства — людей із інвалідністю.
Спеціально розроблені уроки для різних класів допоможуть пояснити дітям:
- Що таке інклюзивність
- Чому інклюзивність — це про всіх
- Як створити толерантне суспільство
- Як бачити в кожному й кожній особистість
Матеріали уроків, за якими можна провести заняття в класах, доступні для ознайомлення та скачування за посиланням. Тільки разом можливо побудувати суспільство, де всі різні, унікальні, але рівні в праві на щасливе майбутнє!
Урок створено у межах комунікаційної кампанії про інклюзивність «Діти як діти», яку реалізовано Дар’єю Герасимчук, радницею-уповноваженою Президента України з прав дитини та дитячої реабілітації, спільно з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ).
За інформацією МОН
2 грудня
У далекі гори запрошує Ясінянська територіальна громада: досвід співпраці із закладами освіти
Про громаду
Ясінянська територіальна громада Закарпатської області — найвисокогірніша в Україні! Займає площу 533,7 км2 і є компактною з відносно зручним транспортним сполученням між населеними пунктами громади. До складу Ясінянської ТГ входять чотири населених пункти — селище Ясіня, села Лазещина, Чорна Тиса та Кваси.
Населення територіальної громади становить 20 061 осіб. Ясінянська громада стрімко розвивається, селищний голова Делятинчук Андрій Іванович із командою веде плідну міжнародну співпрацю, реалізовує проєкти для покращення життя мешканців та інфраструктури громади.
Співпраця з органами громадського самоврядування
Зокрема пан Андрій представляє Ясінянську ТГ на різноманітних всеукраїнський форумах та європейських аренах. Громада також є членом: Асоціації міст України, Всеукраїнської асоціації громад, Асоціації малих міст України, Всеукраїнської асоціації об’єднаних територіальних громад, Міжнародної асоціації малих громад, Асоціації інвестиційно-привабливих громад, Обласної асоціації органів місцевого самоврядування, Асоціації «Єврорегіон Карпати — Україна», Угоди мерів, Мерів за економічне зростання, Асоціації курортів України, Клубу мерів України.
Програми підтримки молоді
Однією з найкращих практик Ясінянської громади щодо розвитку освіти є програма «Творчі діти — успішна громада». Згідно з нею учні, які склали ЗНО з результатами 190-200 балів, отримують грошові винагороди. Нині учні-медалісти отримують грошові винагороди за золоту та срібну медаль — по 10000 грн та 5000 грн відповідно.
Ще одна визначна програма «Об'єднані в спорті, сильні духом!», яка створена для підтримки спортсменів Ясінянської громади. Спортсмени отримують винагороди за перемоги в сумі 5000 грн. та 10000 грн.
Шкільний громадський бюджет — інноваційний інструмент громадської участі
Відділ освіти, культури, молоді та спорту Ясінянської селищної ради впроваджує шкільний громадський бюджет — інноваційний інструмент громадської участі. Його мета — спонукати молодь до участі у прийнятті рішень, а також активне залучення молоді до суспільно-політичного життя громади.
Учасниками проєкту стали 5 закладів та майже 1000 здобувачів освіти. Мета конкурсу — навчити учнів та учениць генерувати ідеї, готувати проєкти, комунікувати й працювати в команді, розвинути відчуття причетності до спільної справи та важливості власного голосу. Завдяки участі в таких проєктах формуються активні, свідомі та розумні молоді люди з критичним мисленням, які в майбутньому сміливо братимуть участь у прийнятті рішень громади.
Відповідно до результатів голосування, переможцями проєкту «Шкільний громадський бюджет» на 2024 рік відібрано наступні проєкти:
- «Progress-Room» (Ясінянський ЗЗСО І-ІІІ ступенів №1);
- «Волейбольний майданчик»; (Ясінянський ЗЗСО І-ІІІ ступенів №2);
- «Місце зберігання тривожних рюкзаків» (Лазещинський ЗЗСО І-ІІІ ступенів);
- «Щасливі діти — щаслива держава!» (Чорнотисянський ЗЗСО І-ІІІ ступенів);
- «Облаштування пункту збору у разі надзвичайної ситуації в закладі освіти» (Квасівський ЗЗСО І-ІІІ ступенів).
Команди-переможці отримали грошові сертифікати на реалізацію цих ініціатив.
Пишаємось нашими здобутками і продовжуємо рухатися в перспективному напрямку розвитку Ясінянської громади. Працюємо задля перемоги, допомагаємо армії та підтримуємо економіку держави. Кожен із нас величезна частина спільної мети — вільна, незалежна та прогресивна Україна!
2 грудня
Зимова магія: знижки на навчання
Зима – час для затишку та саморозвитку. А ми даруємо вам знижки на всі онлайн-курси — це час зимової магії. Не пропустіть свій шанс навчитися новому та досягти успіху!
Оберіть програму із знижкою:
Назва програми |
Сума знижки, грн |
1000 |
|
500 |
|
500 |
|
500 |
|
500 |
|
500 |
|
500 |
|
500 |
|
500 |
|
500 |
|
500 |
|
500 |
|
500 |
|
500 |
|
500 |
|
- |
Обирайте цікавий та корисний курс, який допоможе вам швидко та якісно робити свою роботу, не витрачати час на пошуки потрібної інформації, розробку документів та інше.
Долучайтеся до Вищої школи освітнього менеджменту!
Зателефонуйте менеджеру: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).
2 грудня
Святкові знижки на передплату освітянських видань: зимова магія
Любі колеги, до свят ми хочемо зробити для вас подарунок – додаткові два або один місяці користування е-журналом. Ви платите за 10 або 5 місяців, а ми даруємо ще 2 або 1 місяць додатково. Це подяка вам від редакції за те, що цінуєте й обираєте наші журнали. Пройдімо 2025 рік впевнено разом, із підтримкою одне одного!
Оберіть свій журнал:
Журнал |
Місяці в подарунок |
|
6 місяців / 5+1 грн |
12 місяців / 10+2 грн |
|
2150 |
4300 |
|
1900 |
3800 |
|
1700 |
3400 |
|
1600 |
3200 |
|
1150 |
2300 |
|
1200 |
2400 |
Отримуйте поради від фахівців, які допоможуть вчасно та якісно виконувати вашу роботу та приносити користь країні.
Будьте певні, що ви матимете відповіді на всі робочі питання і під час воєнного стану, і після нашої перемоги.
Замовляйте доступ за телефоном: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).
Слава Україні!
Мирного неба!
1 грудня
Українські учні навчатимуться за новими підручниками
Співпраця з органами громадського самоврядування
Раніше повідомлялося, що конкурсним відбором шкільних підручників займатиметься нова установа.
Таким чином замість Інституту модернізації змісту освіти цей процес перейшов до Українського інституту розвитку освіти (УІРО). Відповідне рішення ухвалив Кабінет Міністрів України.
Насамперед зміни стосуються як друкованих, так і електронних підручників. За словами представника уряду у ВР Тараса Мельничука, Кабмін оновив порядок використання коштів, передбачених у держбюджеті на освітні потреби.
Відповідно до рішення уряду, УІРО став головною установою, відповідальною за вибір підручників для учнів шкіл та студентів закладів вищої освіти.
Конкурсний відбір підручників — ключовий етап у забезпеченні учнів якісними навчальними матеріалами. Попередній підхід викликав багато критики через порушення термінів друку та доставки книг.
Як зауважив голова Комітету Верховної Ради з питань освіти Сергій Бабак, у 2024 році більшість рекомендацій Міністерства освіти та науки не було виконано. Це поставило під загрозу вчасність забезпечення шкіл підручниками у 2025 році.
Також депутати висловлюють занепокоєння щодо доступу до підручників дітей, які перебувають за кордоном. Наразі відсутній чіткий механізм їх забезпечення.
За інформацією Тараса Мельничука
1 грудня
Для дошкільників створили посібник із культури безпеки
Циклограма діяльності на місяць
У Міністерстві освіти і науки опублікували Посібник із культури безпеки для учнів дошкільних закладів освіти.
Відповідний посібник може стати важливим інструментом для вихователів, які працюють із дітьми старшого дошкільного віку. Також він допоможе не тільки сформувати в малечі навички безпеки, а й створити середовище довіри й підтримки.
Залучення дітей до активного вивчення цих тем уже на ранніх етапах дасть змогу підготувати їх до можливих небезпек та навчить зберігати спокій у складних ситуаціях.
Зокрема, у посібнику розміщено практичні поради про те, як створити безпечне середовище для дітей, створити емоційний комфорт і використовувати техніки заспокоєння.
Посібник підготовлено Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» у межах проєкту «Підтримка педагогів закладів дошкільної освіти та супровід дітей у надзвичайних ситуаціях» за підтримки ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки України.
Джерело: МОН
1 грудня
28 листопада
Українська молодь може долучитися до програми «Навчай для України»
Співпраця з органами громадського самоврядування
Громадська організація «Навчай для України» розпочала прийом заявок на участь у програмі лідерського розвитку через вчителювання в малих громадах.
Ця програма має на меті залучати вмотивованих людей ставати вчителями в маленьких населених пунктах, щоб допомогти кожній дитині реалізувати свій потенціал, незалежно від місця проживання чи народження.
Таким чином учасники програми переїжджають до невеликих громад, працюють у місцевих школах, організовують додаткові заняття для надолуження освітніх втрат, позакласні активності та важливі проєкти для дітей і громади.
Зокрема учасники програми отримують спеціалізоване навчання, індивідуальну роботу з менторами, офіційне працевлаштування, зарплату вчителя та додаткову стипендію для покриття витрат на проживання та цінний досвід і шанс make the difference.
У цьому році організатори програми хочуть залучити ще більше людей, готових до викликів і охочих змінювати систему освіти на краще.
Важливе уточнення, що наявність педагогічного фаху для участі в програмі не обов’язкова. Перед початком роботи учасники проходять 5 тижнів інтенсивного навчання у Літньому інституті та отримують підтримку протягом усього періоду вчителювання.
Для того, щоб стати учасником програми, необхідно:
- мати ступінь бакалавра або магістра будь-якої спеціальності (не обов’язково педагога);
- мати впевнені знання одного зі шкільних предметів (будьте готові пройти тест);
- бути готовим переїхати до маленького села чи громади на час програми.
Як повідомили організатори, нині в межах проєкту в українських школах викладають 29 вчителів, серед яких випускники топових українських і міжнародних університетів, фахівці з бізнесу, ІТ, медіа та інших сфер.
Надіслати свою заявку для участі в програмі можна до 31 січня.
За інформацією Освіта.юа
27 листопада
В Україні обговорили напрями підтримки ментального здоров’я в освітньому середовищі
Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП
26 листопада міністр освіти і науки України Оксен Лісовий узяв участь у Форумі «Стійкість людини — стійкість системи» в межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?» за участю першої леді Олени Зеленської, Прем’єр-міністра Дениса Шмигаля, заступниці керівника Офісу Президента України Ірини Верещук, представників регіонів, громад, експертів, міжнародних партнерів і психологів.
Під час тематичної дискусійної панелі було обговорено деякі пріоритетні проєкти напряму ментального здоров’я МОН:
- Трансформація психологічної служби в системі освіти
- Реалізація інтегрованого курсу «Уроки щастя»
- Упровадження тематик із психічного здоров’я безпосередньо в зміст освіти на всіх рівнях
- Підготовка фахівців за напрямом Психологія і Військова психологія.
Насамперед, Форум ментального здоров’я — це триденний майданчик для обміну досвідом і напрацювання подальших рішень на шляху розбудови системи та послуг із ментального здоров’я в Україні під час війни та відновлення.
Учасниками цього форуму є народні депутати, представники центральних органів виконавчої влади, експертної та наукової спільнот, закладів вищої освіти та неурядових організацій.
Форум організовано Всесвітньою організацією охорони здоров’я, що надає експертну підтримку «Ти як?», та Координаційним центром з психічного здоров’я Кабінету Міністрів України, що здійснює її супровід та впровадження.
За інформацією МОН
27 листопада
Коли будуть зимові канікули в школах України в 2024 році?
Освітні цикли — плануємо роботу з дітьми по-новому
У грудні розпочнуться зимові канікули в українських школах. Для більшості учнів вони триватимуть два тижні, але в окремих містах діти отримають цілий місяць відпочинку від уроків.
Навчальний рік розпочався 2 вересня 2024 року та триватиме до 30 червня 2025 року. Протягом цього періоду заклади освіти можуть самостійно встановлювати графік канікул для школярів.
Міністерство освіти і науки (МОН) дозволило педагогічним радам шкіл корегувати освітній процес залежно від ситуації з безпекою в умовах війни та можливих відключень світла й опалення.
Однак, у МОН рекомендували графік зимових канікул тривалістю два тижні: з 30 грудня 2024 по 10 січня 2025.
У Києві школярі мають піти на канікули з 23 грудня 2024 на три тижні — до 13 січня 2025. Як зауважив заступник голови КМДА Валентин Мондриївський, дати можуть змінюватися відповідно до рішень конкретної школи, адже кожен заклад має право самостійно встановлювати точні терміни канікул. Проте, для учнів перших класів столичних шкіл передбачено додаткові канікули — з 17 по 22 лютого 2025.
Учні в Дніпрі матимуть два тижні відпочинку: з 25 грудня 2024 до 7 січня 2025. Водночас у департаменті гуманітарної політики міста зазначають, що по окремих школах графік може відрізнятися.
В Одесі зимові канікули орієнтовно триватимуть відповідно до рекомендацій МОН. На сайтах шкіл міста вказано такий графік канікул: 30 грудня 2024 — 10 січня 2025.
Зимовий відпочинок для учнів Харкова триватиме від суботи 28 грудня 2024 до понеділка 13 січня 2025.
Щодо графіку канікул у Львові, то він різниться: учні деяких закладів освіти відпочиватимуть з 23 грудня до 12 січня, а на сайтах інших шкіл вказують дати 23 грудня — 17 січня, або ж 21 грудня — 7 січня.
У Хмельницькому діти відпочиватимуть, або з 23 грудня до 5 січня, або з 30 грудня до 10 січня. Графіки кожна школа встановлює окремо.
Школярі в Івано-Франківську перебуватимуть на канікулах понад два тижні. Вони почнуться на Різдво 25 грудня 2024 та триватимуть до 12 січня 2025 включно.
У Чернівцях школярі відпочиватимуть з 30 грудня до 12 січня. Зокрема, в низці шкіл канікули заплановані з 23 грудня по 5 січня.
Окрім того, у Черкасах канікули заплановано з 14 грудня 2024 до 13 січня 2025. За словами заступниці міського голови Анастасії Чубіни, ще перед початком навчального року, такий графік діятиме, якщо ситуація з енергопостачанням буде стабільною. Проте другий семестр після канікул може стати шестиденним.
Учні в Кропивницькому також отримають місяць зимових канікул, але заради довгого відпочинку довелося «пожертвувати» осінніми канікулами — їх мали лише 3 з 37 шкіл міста. Зимові канікули в місті триватимуть з 16 грудня до 13 січня 2025.
Зокрема школи міста Суми матимуть різні дати зимових канікул. Наприклад, в школі № 27 зазначено графік відпочинку з 31 грудня 2024 до 2 лютого 2025, а от у школі №9 канікули триватимуть з 29 грудня 2024 до 19 січня 2025.
Джерело: РБК-Україна
27 листопада
Як працюють офіцери безпеки в українських школах?
Співпраця з органами громадського самоврядування
Одним із головних напрямів діяльності в сучасній сфері освіти є організація безпечного освітнього середовища, адже це є запорукою спокою дітей і батьків. Раніше уряд ухвалив постанову щодо безпеки дітей у школах під час повномасштабної війни росії проти України. Її розробило МОН спільно з МВС і ДСНС. Наразі вже створено Службу освітньої безпеки — станом на листопад 2024 року в понад 1000 школах працюють інспектори цієї служби.
Школи можуть добровільно долучатися до цієї програми. Рішення приєднатися ухвалюють засновники шкіл, а їхній перелік погоджують МОН і МВС. У 2024/2025 навчальному році максимальна кількість шкіл, які можуть долучитися, — 2000, у 2025 —2026 — 3000. Приєднатися зможуть ті школи, у яких навчається понад 200 учнів в очній або змішаній формі.
Як зауважили в МОН, безпеку в школах забезпечуватимуть наступними способами:
- інспектори служби освітньої безпеки (один інспектор закріплений за однією школою);
- пропускний режим, щоб уберегти школярів від сторонніх людей чи від небезпечних предметів;
- безпека дорожнього руху, наприклад, освітлення пішохідних переходів навколо школи;
- облаштування шкіл відеоспостереженням, альтернативними джерелами електроенергії тощо;
- інші заходи, які посилять безпеку учнів: недопущення продажу алкоголю і тютюну неповнолітнім на прилеглій до школи території, посилення пожежної безпеки, облаштування укриттів тощо.
- Навчання й перевірка знань з охорони праці та безпеки життєдіяльності: як організувати та провести
- Програма навчання з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності в закладі освіти
- Як скласти положення про службу охорони праці та безпеки життєдіяльності
- Приклад положення про службу охорони праці та безпеки життєдіяльності
Насамперед, кожен офіцер Служби освітньої безпеки — це фахівець або фахівчиня з питань безпеки, кваліфікований поліцейський з досвідом і знаннями, якими він чи вона ділиться з учнівством. Кожен поліцейський, який хоче працювати інспектором СОБ, проходить ретельний відбір та навчання в закладах вищої освіти МВС, під час якого поглиблює знання з вікової психології, методів ефективної комунікації та розв’язання конфліктів мирним шляхом, принципів інклюзивної освіти, безбар’єрності, надання домедичної допомоги тощо.
З початку навчального року було вже проведено близько 5000 занять для відпрацювання алгоритмів дій у разі повітряних тривог та інших надзвичайних ситуацій. Також СОБ організувала понад 43000 безпекових занять із правил дорожнього руху, кібербезпеки, запобігання булінгу.
Щодо пропускного режиму в школах, то ручні й арочні металодетектори потрібні для того, щоби знизити ризики пронесення на територію школи небезпечних предметів та пристроїв. Офіцер СОБ не лише координує пропускний режим, а й відповідає за безпечну евакуацію учнів під час небезпеки.
У разі встановлення арочних металодетекторів потрібно враховувати правила пожежної безпеки, а також не загороджувати евакуаційні шляхи (стаціонарний арочний металодетектор зазвичай встановлюють на відстані від входу-виходу). Щоб уникнути черг біля металодетекторів, їхня кількість повинна давати можливість всім учням пройти рамки не більше ніж за 30 хвилин.
Джерело: МОН
27 листопада
Кращі практики ОМС у сфері освіти: Нікольська селищна громада Маріупольського району
Нікольська селищна територіальна громада Маріупольського району Донецької області утворена 17 липня 2020 року, а повноцінно функціонувати почала з 11 грудня 2020 року, коли селищним головою став Василь МІТЬКО. З цього моменту розпочався шлях громади до розвитку територій та створення комфортних умов життя. Значну увагу було приділено закладам освіти, засновником яких була селищна рада. А це:
- 7 закладів загальної середньої освіти;
- 6 закладів дошкільної освіти;
- 1 заклад позашкільної освіти.
До 24 лютого 2022 року
Для підтримки галузі освіти у 2021 році прийнято Програму розвитку освіти Нікольської селищної ради на 2021-2027 роки. Відповідно всі заклади освіти були обладнані системами протипожежного захисту, розпочалася заміна обладнання харчоблоків на сучасне, частково були оновлені меблі для їдалень, у трьох закладах освіти було замінено газові котли опалювання на твердопаливні.
Крім того, в планах громади було реалізувати 2 інвестиційні проєкти:
- Реконструкція з термомодернізацією Нікольської гімназії «Софія» із загальноосвітньою школою І ступеня №2 Нікольської районної ради Донецької області (коригування) — заальною вартістю 97 230,966 тис.грн.
- Капітальний ремонт покрівлі будівлі КЗ «Нікольський ясла-садок №1 «Сонечко» Нікольської селищної ради Донецької області — загальною вартістю 5191,256 тис.грн.
ВЕБІНАР: Команда реагування закладу освіти
Крім того, заклади освіти, завдяки цілеспрямованій роботі селищного голови з сільськогосподарськими підприємствами громади, були забезпечені засобами індивідуального захисту (протигазами та респіраторами).
У громаді було створено комісію з вивчення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, яка згідно із затвердженим графіком (за запитами і позапланово) здійснює моніторингові візити з метою:
- перевірити дотримання правил безпеки та охорони праці,
- надати консультативну та методичну допомогу керівникам закладів,
- за результатами моніторингу скласти довідку на ім’я селищного голови щодо необхідності виділення коштів для проведення певних робіт, усунення недоліків та залучення спеціалізованих організацій.
За рік функціонування громади було вибудовано систему роботи щодо охорони праці в підпорядкованих закладах та установах: створено комісію, прописано алгоритм дій, розділено функціонал, розроблено та прийнято Програму поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища Нікольської селищної територіальної громади на 2022-2026 роки. Але настало 24 лютого 2022 року. Вже з перших годин населення відчуло на собі жахи вторгнення ворога.
Після 24 лютого 2022 року
Нікольська селищна територіальна громада Маріупольського району Донецької області з 05 березня 2022 року є тимчасово окупованою. Ворог зайняв населені пункти та підпорядкував собі заклади, де сьогодні встановлює свої правила та розпоряджається майном.
Але це нескорена громада, яка попри всі виклики зовнішніх обставин залишається міцним осередком для своїх мешканців.
Завдяки ініціативі та безпосередньо під керівництвом селищного голови Василя Мітька, навесні 2022 року, після окупації території громади, на підконтрольній Україні території було відновлено роботу трьох ЗЗСО. Починаючи з березня 2022 року, з метою збереження життя та здоров’я працівників, комунальні заклади переведено на дистанційний режим роботи. Працівники стали ВПО у нових громадах, але залишилися працівниками закладів Нікольської селищної ради. Тому громада прийняла рішення забезпечити освітян джерелами безперебійного живлення, а також закупила комп’ютерну техніку — адже все, що потрібно для роботи залишилося на окупованій території. Розроблено програму надання матеріальної допомоги на покращення житлових умов, тому всі працівники комунальних закладів, які відновили свою діяльність на підконтрольній території, отримують таку допомогу.
Мета — зберегти кадровий потенціал та охопити дітей громади, в тому числі і на окупованій території, українською освітою. Освітяни за рахунок коштів місцевого бюджету забезпечені комп’ютерною технікою та засобами безперебійного живлення. Протягом вже двох років з бюджету громади виділяються кошти на проходження курсів підвищення кваліфікації, підтримки ментального здоров’я та охорону праці.
Співпраця з органами громадського самоврядування
Для потреб педагогів у Києві працює простір, де освітяни мають змогу займатися методичною роботою, створювати проєкти, готуватися до онлайн-уроків, проводити онлайн-уроки, телемости тощо, використовуючи сучасну техніку.
Окрім того на цій же локації в Києві:
- працює дитяча кімната, де працівники освіти можуть залишити своїх дітей. Враховуючи безпекову ситуацію, працівники дуже часто приходять разом із дітьми, адже і діти поруч, і укриття є, до якого можна потрапити просто з приміщення;
- є кухня для працівників, де можна підігріти їжу, пообідати;
- працює Центр Життєстійкості громади. Тут працює психолог, який за потреби та звернення працівника надає кваліфіковану психологічну підтримку. Для наших людей, які втратили свої домівки і вимушені розпочинати життя в новому місці та нових умовах, така можливість дуже важлива..
Завдяки ініціативності та небайдужості селищного голови Василя Мітька, громада, яка тимчасово втратила свою територію, залишається осередком незламності і продовжує об’єднувати навколо себе людей. Є чітке розуміння, що сьогодні працівники, які попри військовий стан в країні залишаються на своїх місцях та продовжують надавати освітні послуги, повинні почувати себе в безпеці та мати принаймні наближені до комфортних — наскільки це можливо в сучасних реаліях — умови праці. Тож працюємо над цим і надалі та віримо в перемогу, повернення до рідної території та реалізації всіх окреслених програм та планів задля покращення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища.
Нагадуємо, що Цифрове видавництво Експертус спільно з Держпраці проведе Всеукраїнську премію «Кращі практики органів місцевого самоврядування — 2024».
Церемонія нагородження відбудеться 20 грудня 2024 року в Києві, в межах конференції «Підсумки року в охороні праці — 2024» від Цифрового видавництва Експертус.
26 листопада
В Україні проходить акція «16 днів проти насильства»
Співпраця з органами громадського самоврядування
25 листопада розпочато всеукраїнську акцію «16 днів проти насильства» з метою привернути увагу до насильства у сім'ї та закликати до її подолання.
У цей період працівники ювенальної поліції проведуть заходи по всій Україні: відвідають дитячі установи, освітні заклади, щоб роз’яснити та поповнити знання підростаючого покоління щодо підвищення обізнаності про види насильства, роз'яснення правових механізмів захисту, заклик до нетерпимості до будь-яких проявів насильства.
Темою цьогорічної акції для проведення інформаційної кампанії, спрямованої на запобігання та протидію насильству, обрали «Кібернасильство».
«З початком повномасштабної війни ризики стикнутися з проявами такого насильства значно зросли. Так, зокрема, ворог використовує соціальні мережі як повноцінний інструмент війни», — зауважили у пресслужбі ювенальної поліції України.
Серед основних проявів насильства в цифровому середовищі є кіберпереслідування, кібердомагання, домашнє насильство з використанням інтернету, шантаж, маніпуляції, образи, поширення матеріалів інтимного характеру без згоди постраждалих тощо.
«Щорічно наприкінці осені ми проводимо цю акцію, аби привернути увагу суспільства до питання насильства та важливості спільнодії у боротьбі з його найрізноманітнішими проявами. Зокрема, в період війни зросли прояви насильства в інтернеті. Мета нашої кампанії — привернути увагу до цієї проблеми та дати інструментарій, як ідентифікувати й протидіяти подібним загрозам. Важливо, аби громадяни знали як убезпечити себе і уникнути загрозливих ситуацій в інтернеті», — наголосила віцепрем'єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції — міністр юстиції України Ольга Стефанішина.
Протягом 16 днів Міністерство юстиції розповідатиме про різні види насильства в Інтернеті, надасть рекомендації, як убезпечити себе та не постраждати від кіберпереслідувань, план дій у випадку, якщо зіткнувся з проявом насильства, актуальні сервіси та контакти для допомоги тощо.
«Мета нашої кампанії — допомогти користувачам мережі Інтернет ідентифіковувати, знати та вміти протидіяти ознакам такого насильства. Протягом 16 днів ми розповідатимемо про різні види насильства в Інтернеті, рекомендації як убезпечити себе та не постраждати від кіберпереслідувань, план дій у випадку, якщо зіткнувся з проявом насильства, актуальні сервіси та контакти для допомоги тощо», — акцентували в Офісі віцепрем’єрки.
Правоохоронці закликають людей, якщо вони стали свідками або жертвами насильства, не мовчати і звертатися за допомогою за цими номерами:
- 102 — Національна поліція України,
- 1547 — урядова гаряча лінія,
- 0-800-213-103 — Безоплатна правова допомога,
- у чатботі МВС.
Джерело: Фейсбук-сторінка Ольги Стефанішиної
26 листопада
Що робити дитині, якщо вона стикнулися з булінгом і насильством у школі?
Циклограма засідань педагогічної ради
Значна кількість дітей в Україні потерпає від булінгу в школі, в інтернеті та навіть удома. Ще гіршою проблемою є насильство, адже може зруйнувати ще не сформовану дитячу психіку.
Найгірше те, що у таких випадках діти доволі часто є безпорадними, бояться просити про допомогу або й не знають, до кого звертатися. Не залишатися сам на сам зі своїми проблеми і страхами закликають уже не лише захисники прав дітей та МОН, а й поліцейські. Вони наголошують: насильство — це не приватна справа, а суспільна проблема.
Одним із проблемних моментів є те, що не всі діти можуть наважитися розповісти про пережитий негативний досвід цькування, залякування чи насильства. Згідно з дослідженнями МОН, понад 53% учнів коли-небудь стикалися з булінгом у школі, але лише половина з них повідомила про це батькам чи вчителям. Найчастіше діти бояться розповісти про проблеми дорослим через страх осуду чи погіршення ситуації.
Аби розв'язати проблему комунікації, Міносвіти України недавно запровадило опцію швидкого повідомлення про випадки булінгу. Відтепер дитина самостійно чи її батьки можуть заповнити коротку анкету та надіслати електронну скаргу, залучивши до розв'язання проблеми керівництво школи та, якщо треба, поліцію. Згодом почали надходити перші повідомлення про булінг.
«Булінг — не нове явище, але багато років наше суспільство ігнорувало його, применшуючи, не помічаючи вплив цькування в школах між дітьми або щодо дітей зі сторони працівників школи. Нам не вистачало розуміння того, що це таке, і як це у перспективі негативно, травматично може впливати на формування особистості. Кожен із нас повноцінно розвивається тільки тоді, коли відчуває себе фізично та психологічно у безпеці. За часів мого навчання в школі булінг також був, але ніхто не давав цьому чіткого визначення і не вживав дії щодо запобігання», — зауважила заступниця міністра освіти та науки Євгенія Смірнова.
Алгоритм дій, як повідомити про випадки булінгу онлайн?
- Зайдіть на сайт АІКОМ та натискайте кнопку «Повідомити про булінг».
- Реєструйтеся або увійдіть в уже наявний акаунт.
- Заповнюйте коротку анкету. Заяву можна подавати анонімно чи зазначити свої дані.
- Натискайте кнопку «Продовжити» та підтверджуйте заяву.
- Ознайомтеся з рекомендаціями щодо того, як реагувати на булінг.
Якщо заяву створює дитина, то вона матиме дві опції:
- не зазначати інформацію, яка може її ідентифікувати, тоді заява буде повністю анонімною;
- зазначити особисту інформацію, що значно полегшить завдання школі та поліції розв’язання конкретної ситуації.
Якщо заяву створюють батьки чи інші законні представники, то створити анонімну заяву неможливо.
Анонімні заяви можуть розглядати тільки на рівні школи, але якщо ви відчуваєте, що ситуація потребує залучення представників поліції, тоді краще зазначити інформацію, яка може допомогти школі та поліції зв'язатися з вами та допомогти ефективно розв’язати ситуацію.
Надіслану заяву отримує директор/-ка школи і протягом доби має відреагувати на звернення: скликати спеціальну комісію, де обговорять цей випадок та визначать подальші дії щодо сторін булінгу у класі, де стався такий випадок.
Якщо потрібно, можуть бути залучені соціальні працівники, представники поліції та інші служби, які мають допомогти розв’язати ситуацію згідно зі встановленим порядком та законом України.
Подати заяву можна повністю анонімно, але якщо є сумніви, то можна скористатися чат-ботом. У ньому можна знайти інформацію щодо того, як реагувати на булінг, підтримати себе та інших тощо.
Як зазначила нова очільниця Служби освітнього омбудсмена Надія Лещик, важливо далі просувати зміни до законодавства, які дозволять захищати учнів від булінгу, зокрема не допускати булерів працювати з дітьми, продовжити строк розгляду справ про булінг у судах до 1 року, захищати від булінгу студентів, адже зараз вони не захищені, та втілювати інші законодавчі ініціативи.
«Якщо це булінг дитини в школі, то для фіксації подайте заяву та зареєструйте її, складіть акт чи інший документ із підписами, зробіть відео, аудіозаписи, залучіть свідків, що й буде підґрунтям для того, щоб ця справа про булінг дійшла до суду», — акцентувала освітня омбудсмен.
За матеріалами Освіта24
26 листопада
Всеукраїнський форум щодо національно-патріотичного виховання в закладах освіти
Національно-патріотичне виховання в школі
Нині патріотизм відіграє важливу роль у формуванні національної свідомості та національно-патріотичного виховання. Саме тому нещодавно у Тернополі відбувся Всеукраїнський форум «Майбутнє України в руках молоді: національно-патріотичне виховання як основа державотворення», організований департаментом освіти і науки Тернопільської ОВА спільно з Тернопільською обласною військовою адміністрацією об’єднав лідерів думок, активістів і освітян з різних областей України.
Робота форуму була побудована у формі панельних дискусій: «Формування візії патріотичного виховання під впливом викликів сьогодення», «Роль національно-патріотичного виховання у побудові і зміцненні державності», «Вплив громадських організацій національно-патріотичного спрямування на формування свідомої молоді».
Учасники заходу ділилися практичним досвідом і успішними кейсами, спрямованими на формування у молоді глибокого розуміння своєї ідентичності, а також обмінюватися ідеями щодо інтеграції патріотичних елементів у різні аспекти освітнього процесу ділилися учасники форуму під час роботи локацій.
Зокрема, учасники та гості форуму ознайомилися з кращими практиками територіальних громад, закладів освіти, громадських організацій області щодо розвитку національно-патріотичного виховання, взяти участь в майстер-класі щодо приготування національних страв, який організував Вишнівецький професійний ліцей.
Про національно-патріотичне виховання як комплексну систему формування цінностей у дітей та молоді розповіла Олена Тяпка, головний спеціаліст відділу змісту освіти, позашкільної та виховної роботи головного управління загальної середньої освіти директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України.
Про візію формування та утвердження української національної та громадянської ідентичності розповіла Наталія Гонтаренко, заступниця начальниці управління національної та громадянської ідентичності — начальниця відділу формування та координації політики Міністерства молоді та спорту України.
Україна потребує зараз нової, реально інтегрованої в європейський, а отже, в глобальний простір системи освіти, в центрі уваги якої було б завдання розвивати вільну і мислячу людину, котра прагне володіти якісними знаннями, конкурентними у світі. Тернопільська область першою в Україні почала впроваджувати в освітній процес ідеї Української хартії вільної людини.
За інформацією МОН
26 листопада
Кабмін розподілив освітню субвенцію на підтримку дітей з ООП
ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок
26 листопада 2024 року Кабінет Міністрів України схвалив рішення про розподіл у 2024 році нерозподіленого обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами.
Сума цієї субвенції становить 101 532,1 тис. гривень і вона буде розподілена відповідно до кількості осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних групах та класах закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти у 2024/2025 навчальному році.
Кошти будуть розподілені в межах видатків, передбачених у державному бюджеті, і не потребуватимуть додаткового фінансування.
Суму субвенції буде спрямовано на:
- Оплату праці фахівців, які проводять додаткові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття.
- Забезпечення освітнього процесу для дітей, які навчаються в інклюзивних класах та групах.
Таке рішення має підтримати ефективну реалізацію індивідуальних програм розвитку для дітей та забезпечити їхній доступ до якісної освіти.
Джерело: МОН
25 листопада
Якою має бути температура повітря в навчальному закладі?
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
З настанням холодів і початком сезону вірусних захворювань дотримання оптимальної температури в навчальних закладах стає ключовою умовою для збереження здоров’я дітей.
Саме тому Держпродспоживслужба нагадала, якими мають бути температурні норми у школах і дитсадках, а також правила їх дотримання.
Дитячі садки
- Групові осередки: +19–23 °C.
- Приміщення басейну: +29–30 °C.
- Музичні та спортивні зали: +18–19 °C.
- Теплі переходи: не менше +15 °C.
- Кутові приміщення: не нижче +21 °C.
Однак після коротких провітрювань температура може знижуватись до +19 °C — для дітей 4–5 років та до +18 °C — для старших дітей.
Кімнатні термометри мають бути розміщені на внутрішній поверхні кожного приміщення, де перебувають діти, на рівні 0,8-1,2 м від підлоги залежно від зросту дітей.
Щодо вологості повітря, то вона має бути на рівні 40–60%.
Школи
- Класні кімнати: +17–20 °C.
- Майстерні (обробка металу, дерева): +16–18 °C.
- Спортивні зали: +15–17 °C.
- Роздягальні біля спортзалу: +19–23 °C.
- Актові зали, бібліотеки: +16–20 °C.
- Медичні кабінети: +21–23 °C.
- Санвузли: +17–21 °C.
- Душові: не нижче +25 °C.
- Вестибюлі, гардероби: +16–19 °C.
У приміщеннях шкіл відносна вологість повітря має бути 40-60 %.
Недотримання температурного режиму не лише створює дискомфорт, але й сприяє поширенню захворювань. Тому особливо важливо забезпечити всі умови для здорового середовища навчання та розвитку дітей.
Зауважимо, що відповідальність за виконання санітарних правил і норм покладається на засновника (керівника) навчального закладу. Щоденний контроль за виконанням чинних санітарних правил і норм здійснює керівник, а також відповідальна особа, призначена наказом керівника закладу.
Окрім того, відповідальним особам слід приділяти увагу забезпеченню заходів з попередження травматизму, обморожень, а саме: розчищенню територій і під’їзних шляхів до навчальних закладів від снігу і криги, а також організації підвезення дітей на «шкільних автобусах».
Джерело: Держпродспоживслужба
25 листопада
МОН затвердило Типову програму підвищення кваліфікації педагогічних працівників ЗДО щодо мінної безпеки
У пошуках освітніх скарбів: квест для педагогів
В умовах війни, коли ризик мінування територій надзвичайно високий, особливу увагу потрібно надавати безпеці дітей, особливо в закладах дошкільної освіти (ЗДО).
Саме тому в МОН розробили та затвердили Типову програму, з урахуванням державної політики у сфері освіти, вимог законодавства та міжнародних зобов'язань України щодо протимінної діяльності.
Документ передбачає поглиблене навчання педагогів з основних аспектів мінної небезпеки та методик роботи з дітьми в умовах воєнного часу.
Адвент-календар — це поширений в багатьох країнах спосіб очікування Різдва, що став популярним і в Україні. У статті — ідеї для адвент-календаря. Обирайте варіанти, щоб наповнити радістю і цікавими справами час спільного із дітьми очікування свята
Як зауважили в освітньому відомстві, мета підвищення кваліфікації — підготовка педагогічних працівників ЗДО до інформаційно-просвітницької діяльності щодо протидії мінній небезпеці з учасниками освітнього процесу.
У програму вміщено два модулі: теоретична та практична частини, а також охоплює основи мінної небезпеки та безпечної поведінки. Практичні заняття спрямовано на формування у слухачів навичок протидії мінній небезпеці, надання першої допомоги та організації безпечного освітнього простору в ЗДО.
За матеріалами МОН
25 листопада
ВР підтримала законопроєкт щодо безпеки в закладах освіти
Співпраця з органами громадського самоврядування
У Верховній Раді України схвалили важливий законопроєкт, який спрямовано на посилення заходів безпеки в школах.
Таким чином у закладах освіти працюватимуть над цими аспектами:
- Безпечне освітнє середовище: засновники й керівники шкіл мають створити умови для безпеки учнів та працівників, забезпечити виконання вимог щодо охорони праці, пожежної безпеки та інших стандартів.
- Профілактика правопорушень серед учнів: керівники закладів освіти мають здійснювати заходи для запобігання правопорушенням серед учнів, зокрема через упровадження правил для перебування осіб на території шкіл.
- Посилення охорони й контролю: у школах встановлять огорожі, а також систему термінового виклику поліції для забезпечення швидкої реакції на будь-які загрози. Додатково посилять вимоги до осіб, що здійснюють охорону шкіл. Це дасть змогу чітко встановити правила для сторонніх осіб, запобігти порушенням та окреслити межі закладу.
- Ще одним із ключових безпекових аспектів є забезпечення шкіл укриттями, на це уряд виділив 7,5 мільярда гривень.
Відповідні заходи стали результатами співпраці МОН, МВС і Національної поліції України та були спрямовані на основний напрям сфери освіти — організація безпечного освітнього середовища.
За інформацією МОН
25 листопада
Тьюторинг в українській освіті: відбувся міжнародний конгрес
Захід провела International Academy of Tutoring за підтримки Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, Інституту модернізації і змісту освіти МОН України, приватної школи «Афіни». Цифрове видавництво Експертус долучилося до обговорення важливих питань тьюторингу.
Про роботу конгресу — у цифрах
7 експертів окреслили аспекти тьюторингу:
- Олексій Греков – президент Міжнародної академії тьюторингу (Україна)
- Анастасія Донська – керівниця напряму подолання освітніх втрат ГО «Навчай для України» (Україна)
- Ірина Губеладзе – доктор психологічних наук, в.о.заступника директора Інституту соціальної та політичної психології НАПН України (Україна)
- Дмитро Теперик – Генеральний директор ГО «Стійка Україна» (Естонія)
- Марина Крісов – засновниця підходу та методології «SEB-підхід», керівник освітніх програм «The association for assistance and inclusion», співзасновниця інклюзивних освітніх центрів «Studio ¾» (Ізраїль)
- Галина Ковальчук – провідна фахівчиня громадської організації «EdCamp Ukraine»
- Беата Карпінська-Мущал – доктор гуманітарних наук, професор Гданського університету, директор Центру удосконалення дидактики та тьюторингу Гданського університету (Польща).
6 експертів провели майстерки з тьюторингу:
- «Розкриття потенціалу через осмислення власної ідентичності, переконань та поведінки» — Христина Бедрій, координаторка з навчання та підтримки тьюторів напряму подолання освітніх втрат та відповідальна за навчальні рішення у Програмі «СтудМентор» ГО «Навчай для України»
- «Як розвивати резильєнтність: правила підтримки і супроводу дітей і підлітків під час війни» — Катерина Гольцберг, психологиня, президентка Професійної асоціації дитячих аналітичних психологів, лауреатка премії імені Івана Франка в галузі інформації, письменниця, блогерка
- «Тьюторське ядро життєстійкості. Три принципи абетки турботи для себе. Чотири бази турботи про себе» — Ольга Казакова, менеджерка освітніх програм ГО «Навчай для України», сертифікована гештальт-терапевтка та сертифікована тьюторка ІІ ступеня,
- «Академія внутрішнього спокою: психоемоційна підтримка через тьюторинг» — Ольга Мазуркевич, сертифікована тьюторка Collegium Wratislaviense (Польща)& International Academy of Tutoring (Україна), тьюторка, супервізорка у Всеукраїнському проєкті «Освітній Суп» від ГО «Навчай для України», експертка з розробки інструментів CATCH-UP, волонтерка в ГО «ЗНОвУ»,
- «Чотири компоненти життєстійкості: здатність долати виклики, цілеспрямованість, контроль і впевненість. Як розвинути у собі, учнях, студентах» — Тетяна Швець, канд.пед.наук, директор програм Міжнародної академії тьюторингу
- «Крок до успіху: Життєстійкість і підтримка у навчанні дітей з особливими потребами» — Анна Павліщева, сертифікована тьюторка Collegium Wratislaviense (Польща)& International Academy of Tutoring (Україна), супервізорка проєкту «Освітній Суп» від ГО «Навчай для України»; тренерка впровадження інклюзивного навчання в ЗО від ГО «Спільна допомога»; тренерка-фасилітатор міжнародного проєкту від Юнеско та студії онлайн-освіти EdEra «Цифровий учитель»
Проєкт «Освітній Суп»
Подолання освітніх втрат, підвищення успішності, зниження рівня дистресу, розвиток позитивного мислення, досягнення емоційної стабільності – основні завдання проєкту «Освітній Суп». Організатори залучили понад 18500 учнів та учениць, 600 тьюторів, 300 студменторів. Усього проведено понад 116 000 занять у малих групах (25 хвиль онлайн, 1 хвиля офлайн, 14 локацій офлайн).
У роботі з учнівством педагоги, які пройшли спеціальну підготовку, використовували техніки тьюторингу. Систематична робота сприяла зниженню рівня тривожності дітей та підтримувала розвиток здатності давати собі раду в складних ситуаціях і вірити у свої можливості.
Цей проєкт також відіграв важливу роль у професійному та особистісному розвитку вчителів: вони опанували основи тьюторингу, розвинули життєстійкість та позитивне мислення шляхом участі в систематичних тренінгах онлайн та офлайн.
18 освітян стали тренерами за програмою «Вчитель з тьюторськими компетенціями». Тепер вони навчають інших учителів:
- організовувати тьюторинговий Catch-up — спеціальні програми надолуження освітніх втрат із використанням тьюторських інструментів роботи з учнями;
- надавати соціоемоційну підтримку собі та учням під час занять;
- формувати в учнів мислення зростання та підтримувати власну мотивацію.
Було організовано навчання 500 учителів із прифронтових територій. За результатами дослідження Світового Банку, така ґрунтовна робота вже дала свої результати: учасники й учасниці проєкту «Освітній Суп» продемонстрували статистично значущі відмінності в надолуженні освітніх втрат та підвищили рівень академічної успішності, стали більш упевненими та емоційно стабільними.
24 листопада
У МОН опублікували посібник щодо спілкування з дітьми, які пережили травматичний досвід
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
Міністерство освіти і науки України спільно з дитячою та сімейною психологинею Світланою Ройз підготували рекомендації щодо роботи з дітьми, які пережили травматичний досвід. Практичні поради стосуються як освітнього процесу, так і спілкування та налагодження взаємин із дітьми.
Ознайомитися з посібником можна в прикріпленому документі.
Порадник містить наступну інформацію про те, як можна підтримати дитину:
- як діяти, якщо дитина розплакалася під час уроку. Як підтримувати її, щоб вона не ніяковіла перед однокласниками через надмірну увагу;
- як ефективно організувати навчання, щоб учням було комфортно і вони не втрачали фокус уваги та ліпше запам’ятовували матеріал;
- як виявити причини агресії, протидіяти булінгу та поліпшити взаємодію між дітьми не через обмеження і покарання, а через турботу та увагу.
Окрім того, психологиня описала не лише рекомендації, які допоможуть організовувати навчання та взаємодію дітей, у пораднику також знайдете інформацію про те, чого варто уникати під час контактування з дітьми. Наприклад, у підготовці до шкільних свят не використовувати елементи, що нагадують вибухи, зокрема петарди з блискітками.
Також Світлана Ройз надала такі рекомендації:
- не давати практик із заплющеними очима, адже так діти можуть втратити відчуття контролю;
- не торкатися дітей без дозволу, адже навіть неочікувані обійми можуть налякати дитину, яка перебуває в напруженому емоційному стані;
- не починати день із контрольної роботи, якщо вночі була повітряна тривога.
Головне правило посібника — співчувати й ставитися з розумінням, а не жаліти. Діти переживають складний досвід, але точно впораються. Ми акцентуємо на їхній силі й спроможності бути стійкими.
За інформацією МОН
24 листопада
МОН надало рекомендації для оцінювання 5‒9 класів НУШ
Реформа «Нова українська школа» акцентує на оцінюванні компетентностей: не лише здобутих знань, а й навичок — як предметних, так і «м’яких».
Саме тому в Міністерстві освіти і науки розробили й на початку серпня 2024 затвердили нові рекомендації та критерії щодо оцінювання, які враховують специфіку навчання в НУШ.
Насамперед інструментарій оцінювання змінюється відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти й модельних навчальних програм.
Як нагадали в МОН, відповідно до Державного стандарту 2011 року оцінювання було більш орієнтовано на знання. У нових стандартах у центрі — обов'язкові результати навчання учнівства, які реалізовуємо через компетентнісний підхід.
Такі вимоги представлено через результати на трьох рівнях:
- групи результатів (через які реалізується компетентнісний потенціал галузі);
- загальні результати, які є спільними для всіх трьох рівнів загальної середньої освіти (вони ж визначають навчальний поступ за циклами: 5‒6 і 7‒9 класи);
- орієнтири для оцінювання, на основі яких визначають рівень досягнення результатів навчання на завершення відповідного циклу.
Нова редакція Положення про атестацію педагогічних працівників уже набула чинності. Тож організовувати та проводити атестацію у 2024/2025 н. р. потрібно з урахуванням змін і нововведень. Щоб упоратися із цим завданням, завітайте на вебінар.
Також зміни до підходів у навчанні позначилися на критеріях. Якщо попередні критерії оцінювання навчальних досягнень було орієнтовано більше на факти, правила й дані, тобто на знаннєвий компонент, то зараз йдеться про компетентності (знання, уміння, способи мислення, погляди, цінності).
Щодо основних видів оцінювання, то їх три типи: формувальне, підсумкове і державна підсумкова атестація (ДПА).
Формувальне оцінювання призначене для надання детального й конкретного описового зворотного зв'язку. Воно, допомагає учнівству зрозуміти, чого воно вже досягло й над чим ще потрібно працювати. Завдяки зворотному зв’язку, орієнтованому на результати навчання, учнівство матиме чіткіше уявлення про те, що потрібно зробити, щоб поліпшити свою успішність у майбутньому.
Формувальне оцінювання можна реалізовувати й у вигляді поточної оцінки — так учень / учениця також отримує зворотний зв’язок про свої навчальні здобутки на поточний момент.
Підсумкове оцінювання — це оцінювання результатів навчання за певний проміжок часу (розділ програми / тема тощо). Воно обов’язково повинне мати вигляд формальної оцінки, яку повідомляють учням / батькам та/чи іншим особам, які мають право про неї знати.
Також є ДПА. Оскільки кількість модельних навчальних програм із кожного навчального предмета та інтегрованого курсу не є обмеженою, учителі й учительки можуть по-різному реалізовувати державний стандарт. Однак у кінцевому підсумку учень / учениця має «прийти» до сформованих груп результатів і, відповідно, компетентностей. Це і має перевірити ДПА.
Більш детально ознайомитися з рекомендаціями МОН щодо оцінювання в 5‒9 класах НУШ можна в прикріпленому документі.
За матеріалами МОН
22 листопада
Атестація відповідно до змін у положенні: вебінар
Атестація 2024/2025: як провести за оновленим положенням
МОН наказом від 10.09.2024 № 1277, зареєстрованим у Мін’юсті 30.10.2024 за № 1634/42979, внесло зміни в Положення про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом МОН від 09.09.2022 № 805, і виклало його в новій редакції. Зміни стосуються присвоєння педагогічних звань, створення атестаційних комісій та їхніх повноважень, порядку проведення атестації. Докладніше про них дізнаєтеся на вебінарі від лектора — Віталія Заритова, керівника експертної групи з питань нормативно-правового забезпечення в освіті Міністерства освіти і науки України.
ДАТА і ЧАС: 26 листопада о 14 год
Також маєте нагоду отримати відповіді на ваші запитання про проведення атестації від лектора. Для цього вже зараз залишайте їх у цій анонімній формі.
До зустрічі!
21 листопада
День гідності та свободи в Україні
Національно-патріотичне виховання в школі
День Гідності та Свободи відзначають щорічно 21 листопада згідно з указом президента України № 872/2014 від 13 листопада 2014 року на честь початку цього дня двох революцій — Помаранчевої у 2004 році та Євромайдану і Революції гідності у 2013 році.
Цей день установлено «з метою збереження й донесення до сучасного та майбутнього поколінь інформації про доленосні події в Україні початку ХХІ століття, утвердження ідеалів свободи й демократії, а також віддання шани патріотизму та мужності громадян, які восени 2004-го й у листопаді 2013-го — лютому 2014 року стали на захист демократичних цінностей, прав та свобод людини і громадянина, національних інтересів нашої держави та її європейського вибору».
Автор статті ділиться досвідом, за якими напрямами організовувати роботу з громадянсько-патріотичного виховання в дитячому садку, а також пропонує приклад плану тематичного тижня
У 2024 році в Україні відзначають 20-ту річницю Помаранчевої революції — першого Майдану в історії незалежної України, який істотно вплинув на формування національної свідомості громадян, демократизацію суспільства та завдяки якому набуто вирішального для подальшого становлення української нації досвіду успішної боротьби й перемоги.
Окрім того, з 17 лютого 2021 року Верховна Рада України визнала Революцію гідності одним із ключових моментів українського державотворення та виразником національної ідеї свободи. Того ж дня Кабінет Міністрів України затвердив план заходів із вшанування подвигу учасників Революції гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні на 2021—2025 роки.
Джерело: УІНП
21 листопада
МОН призначило стипендії вченим до Дня гідності та свободи
Про Держстандарт профільної середньої освіти
Щороку в Міністерстві освіти і науки України до Дня гідності та свободи призначають 25 стипендій найкращим молодим вченим. Це робиться для увічнення подій Революції гідності та вшанування подвигу Героїв України — Героїв Небесної Сотні за вагомий внесок у розвиток української науки як важливої складової захисту національних інтересів України, за посилення міжнародного авторитету України, внесок у розвиток демократичних та гуманістичних цінностей у сфері науки і освіти.
У 2024 році переможцями конкурсу на здобуття державних іменних стипендій найкращим молодим вченим для увічнення подій Революції гідності та вшанування подвигу Героїв України — Героїв Небесної Сотні стали 25 найкращих молодих вчених закладів вищої освіти і наукових установ державних органів, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук.
Переможців на здобуття стипендій визначали у наступних номінаціях:
- стипендія імені Дмитра Максимова — 5 осіб;
- стипендія імені Назарія Войтовича — 5 осіб;
- стипендія імені Романа Гурика — 5 осіб;
- стипендія імені Устима Голоднюка — 5 осіб;
- стипендія імені Юрія Поправки — 5 осіб.
За інформацією МОН