Інвентаризація та вибуття бібліотечних фондів закладу освіти
У статті — порядок інвентаризації та списання бібліотечних фондів закладу освіти. Пояснимо, за яких підстав книги підлягають списанню та як відобразити в обліку особливості їх вибуття
Унаслідок війни бібліотеки багатьох закладів освіти зазнають матеріальних втрат та ушкоджень різного ступеня. Так виникає необхідність провести інвентаризацію та списати бібліотечні фонди. Причини списання можуть бути простішими — бібліотека має зношені чи застарілі видання. Як відобразити в обліку списання бібліотечних фондів — читайте у статті.
У які строки проводити
Річну інвентаризацію активів та зобов’язань установи розпочинають наприкінці бюджетного року й проводять перед складанням річної фінансової звітності (п. 7 розд. І Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879, далі — Положення № 879). Інвентаризацію бібліотечних фондів (БФ) проводять за рішенням директора закладу освіти відповідно до встановленого ним графіка:
- до 100 тисяч одиниць — протягом 3 років з охопленням щорічно не менше ніж 30% одиниць;
- від 100 до 499 тисяч одиниць — протягом 5 років з охопленням щорічно не менше ніж 20% одиниць;
- понад 500 тисяч одиниць — протягом 10 років з охопленням щорічно не менше ніж 10% одиниць (п. 10 розд. І Положення № 879).
Як документально оформити
Насамперед розробіть в закладі Положення про інвентаризацію БФ, де з огляду на кількісний склад БФ встановіть терміни початку й закінчення інвентаризації та обсяг, який має бути нею охоплений. Також визначте перелік документів, якими оформлятимете інвентаризацію та її результати.
Щоб оформити результати проведеної інвентаризації, використовуйте типові форми, затверджені наказом Мінфіну «Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації» від 17.06.2015 № 572.
Які списувати
Підлягають списанню та вилученню з БФ підручники й навчальні посібники:
- непридатні до використання;
- що втратили актуальність;
- старі або з дефектами;
- у яких закінчився строк використання.
Це визначено в пункті 9 розділу ІІ Інструкції про порядок комплектування та облік підручників і навчальних посібників у бібліотечних фондах загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів та вищих навчальних закладів І—ІІ рівнів акредитації, затвердженої наказом МОН від 02.12.2013 № 1686 (далі — Інструкція № 1686).
Якими документами оформити списання
БФ списують на підставі Акта про списання з балансу бюджетних установ і організацій вилученої з бібліотеки літератури за формою згідно з додатком 4 до Інструкції № 1686 та Акта списання вилучених документів з бібліотечного фонду за формою, затвердженою наказом Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.09.2016 № 818.
Обидва акти складає у двох примірниках комісія, склад якої затверджує наказом директор закладу освіти. До складу комісії входять:
- бібліотекар;
- заступник директора;
- педагогічні працівники.
Перший примірник акта здають до бухгалтерії закладу освіти, а другий — залишається в бібліотекаря.
На підставі актів бібліотекар вносить відповідні записи в Книгу сумарного обліку підручників і навчальних посібників бібліотечного фонду і Реєстраційну картку руху підручників і навчальних посібників бібліотечного фонду.
Що робити, якщо БФ пошкоджені внаслідок воєнних дій
Якщо приміщення бібліотеки пошкоджено внаслідок воєнних дій, насамперед переконайтесь, що небезпека минула й загрози життю працівників немає. До приміщення, в яке було пряме влучання, можна заходити лише після того, як його оглянули працівники ДСНС. Далі — рятуйте те, що можливо.
Проведіть огляд БФ. Подумайте, чи потрібно перенести книги до іншого приміщення. Потім проведіть інвентаризацію та визначте, які книги підлягають вилученню. До акта списання БФ через влучання додайте довідку ДСНС.
Аналогічні дії проводьте й тоді, коли БФ підтоплені. Рятуйте те, що можна, все інше — списуйте.
Як відобразити в бухобліку списання
Підстави, за яких потрібно списувати БФ, аж ніяк не впливають на те, як відображаємо такі господарські операції в бухобліку. Головне, належно оформити документи.
Проведення, які заклад освіти виконує під час списання БФ, покажемо в Таблиці. Використаємо довільні суми.
Бухоблік списання БФ
Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, тис. грн | |
Д-т | К-т | ||
Нарахували амортизацію на БФ — 50% | 8014 | 1412 | 8,0 |
Списали БФ | 1412 | 1112 | 16,0 |
Зменшили внесений капітал на вартість списаного БФ | 5111 | 5512 | 16,0 |
Оприбуткували макулатуру як вторинну сировину | 1518 | 2117 | 1,5 |
Передали макулатуру до пункту приймання вторсировини | 2117 | 1518 | 1,5 |
Нарахували дохід від зданої на перероблення макулатури | 2117 | 7211 | 1,5 |
Отримали на рахунок кошти від переробника вторинної сировини | 2313 | 2117 | 1,5 |
Наприкінці звітного періоду закрили рахунок: • доходів • витрат | 7211 5511 | 5511 8014 | 1,5 8,0 |
Вимога передавати списані за актом підручники й навчальні посібники до установ, що займаються заготівлею вторинної сировини, передбачає пункт 11 розділу ІІ Інструкції № 1686, а також пункт 9 розділу VIII Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11.
Кошти, одержані від списаних підручників і навчальних посібників, перераховують на відповідний поточний рахунок загальноосвітнього, професійно-технічного навчального закладу чи вищого навчального закладу І—ІІ рівнів акредитації. Ці кошти треба використати для придбання необхідних навчальних підручників і посібників (п. 11 розд. ІІ Інструкції № 1686).
Що робити, якщо дитина втратила підручник
Якщо підручник та/або навчальний посібник втратили або пошкодили, користувач має замінити його аналогічним чи рівноцінним підручником та/або посібником (п. 13 розд. ІІ Інструкції № 1686). У разі заміни бібліотекар реєструє підручники / навчальні посібники, що прийняті замість втрачених / пошкоджених, у Журналі обліку підручників і навчальних посібників, що приймаються замість втрачених чи пошкоджених (далі — Журнал обліку). Журнал обліку ведуть за формою згідно з додатком 5 до Інструкції № 1686.
У кінці навчального року на підставі записів у Журналі обліку комісія складає акт приймання підручників і навчальних посібників замість втрачених чи пошкоджених. Бібліотекар вносить відповідні записи в Книгу сумарного обліку підручників і навчальних посібників бібліотечного фонду навчального закладу (п. 14 Інструкції № 1686).