11
Листопад 2023року
говоримо про важливе
атестація педагогів

Атестація педагогічних працівників: відповіді на запитання та розв’язки ситуацій

Відповіді експерта допоможуть вам правильно застосувати в закладі освіти Положення про атестацію і не помилитися в організації атестаційного процесу. Знатимете виходи з нестандартних ситуацій, дотримаєте вимог законодавства

Антоніна Клименко , начальник управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки працівників освіти і науки України

Атестаційна комісія закладу вже сформувала списки педагогів, що підлягають черговій атестації. Ви, як її голова, маєте знати вимоги до організації атестаційного процесу за новим Положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом МОН від 09.09.2022 № 805 (далі — Положення про атестацію), і знати вихід із ситуацій, які можуть виникнути під час атестації. Розглянемо деякі з них.

Працівників без педагогічної освіти щороку приймали на роботу на один рік за угодою. Чи можна їх не звільняти щороку та атестувати протягом другого року роботи?

Згідно з частиною п’ятою статті 58 Закону України «Про освіту» осіб, які здобули вищу, фахову передвищу чи професійну (професійно-технічну) освіту за іншою спеціальністю та яким не було присвоєно професійну кваліфікацію педагогічного працівника, можна призначати на посаду педагогічного працівника строком на один рік.Особам, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, професійну кваліфікацію педагогічного працівника може присвоїти заклад вищої чи післядипломної освіти або відповідний кваліфікаційний центр після одного року роботи на посадах педагогічних працівників, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, якщо вони успішно складуть кваліфікаційний іспит відповідно до кваліфікаційних вимог до педагогічного працівника чи відповідного професійного стандарту (за наявності).

Пунктом 4 розділу І Положення про атестацію установлено, що атестацію проводять не раніше ніж через рік після призначення педагогічного працівника на посаду.

Пунктом 15 розділу І Положення про атестацію передбачено, що особи, призначені на посади педагогічних працівників відповідно до частини п’ятої статті 58 Закону України «Про освіту» для продовження роботи на цих посадах атестуються упродовж другого року роботи, але не раніше ніж через один рік після призначення на посаду. Тож ідеться про роботу педагога впродовж другого року роботи, що не вимагає звільнення після року роботи.

Як атестувати заступника керівника закладу освіти: лише на відповідність займаній посаді?

Абзацом сьомим пункту 1 розділу І Положення про атестацію передбачено, що керівникам закладів освіти, відокремлених структурних підрозділів, їхнім заступникам та іншим педагогічним працівникам, посади яких не передбачають присвоєння кваліфікаційних категорій, за результатами атестації встановлюють їх відповідність або невідповідність займаній посаді та встановлюють (підтверджують) тарифний розряд.

Пунктом 3 розділу І Положення про атестацію передбачено, що педагогічним працівникам, посади яких не передбачають присвоєння кваліфікаційних категорій, за результатами атестації визначають відповідність (невідповідність) займаній посаді та в порядку, визначеному законодавством, встановлюють (підтверджують) тарифний розряд.

Згідно з постановою КМУ «Про затвердження переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників» від 14.06.2000 № 963 до педагогічних працівників відносять керівників та їхніх заступників.

Посадові оклади заступників керівників закладів освіти визначають відповідно до пункту 3 наказу МОН «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 № 557.

Атестаційна комісія якого рівня має повноваження атестувати керівника закладу освіти та заступника керівника, які мають педагогічне навантаження?

Абзацом шостим пункту 12 розділу І Положення про атестацію встановлено, що керівник закладу освіти, відокремленого структурного підрозділу, заступник керівника закладу освіти, відокремленого структурного підрозділу, які працюють на посаді педагогічного працівника, що передбачає здійснення педагогічної діяльності та наявність педагогічного навантаження, атестуються за цією посадою в порядку, визначеному Положенням.

Відповідно до пункту 8 розділу ІІ Положення про атестацію, атестаційна комісія II рівня розглядає документи, подані педагогічними працівниками закладів освіти, зокрема керівниками підпорядкованих закладів освіти, відокремлених структурних підрозділів, встановлює їх відповідність вимогам законодавства та вживає заходів щодо перевірки їх достовірності (за потреби).

Атестаційна комісія II рівня ухвалює рішення про:

  • відповідність (невідповідність) керівників підпорядкованих закладів освіти, відокремлених структурних підрозділів займаним посадам;
  • присвоєння (підтвердження) кваліфікаційних категорій і педагогічних звань або про відмову в такому присвоєнні (підтвердженні) керівникам підпорядкованих закладів освіти, відокремлених структурних підрозділів, які викладають навчальні предмети (інтегровані курси).

Тобто керівника закладу загальної середньої освіти, який має навчальне навантаження з певного предмета навчального плану як вчитель, одночасно за цими обома посадами атестує комісія ІІ рівня.

Заступника керівника атестує атестаційна комісія закладу освіти чи атестаційна комісія, створена в органах управління освітою залежно від кількості педагогічних працівників у закладі.

Педагог перебував на обліку в центрі зайнятості майже рік, а з 1 вересня 2023 року вийшов на роботу в заклад освіти. Чи включати цей період до міжатестаційного періоду?

Час перебування на обліку в центрі зайнятості перериває трудову діяльність і тому його не зараховують ні до страхового стажу, ні до педагогічного. Тому цей час не може вважатися міжатестаційним періодом.

Якщо в закладі освіти налічується рівно 15 педагогічних працівників, комісія якого рівня атестуватиме педагогів?

Якщо в закладі освіти працює рівно 15 педагогічних працівників, доцільно скористатися нормою абзацу шостого пункту 1 розділу ІІ Положення про атестацію. Він установлює, що за відсутності атестаційних комісій І рівня чи ІІ рівня їхні функції виконують атестаційні комісії II—III рівнів органів управління у сфері освіти за місцезнаходженням суб’єктів освітньої діяльності.

Тобто педагогів закладу освіти, у якому налічується 15 педагогічних працівників, атестує атестаційна комісія ІІ рівня.

Учитель історії та географії має тижневе навантаження 18 годин. За результатами попередньої атестації присвоєна кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії» та педагогічне звання «учитель-методист». Із вересня 2023 року його призначено за сумісництвом соціальним педагогом на 0,5 ставки. За якою кваліфікаційною категорією оплачувати працю за посадою соціального педагога?

Пунктом 14 розділу І Положення про атестацію передбачено, що за педагогічними працівниками, які переходять на інші педагогічні посади в цьому закладі освіти, зберігаються присвоєні за результатами останньої атестації кваліфікаційні категорії та педагогічні звання. Атестація таких працівників здійснюється не пізніше ніж через два роки після прийняття їх на роботу.

Зазначена норма за аналогією можна застосовувати, коли з учителем укладають трудовий договір про роботу за сумісництвом на іншій педагогічній посаді в тому самому закладі, як це робили за аналогічними нормами попереднього Положення про атестацію.

Відповідно до пункту 24 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.1993 № 102, ставки заробітної плати за педагогічні звання, присвоєні за наслідками атестації, підвищують лише за період роботи на посадах, на яких їх було присвоєно. Якщо працівник перейшов на роботу з одного закладу до іншого на однакові посади або на посади, які відповідають профілю предмета, дисципліни, що викладає, оплата за звання зберігається до чергової атестації.

Попередню атестацію працівник пройшов у 2019 році. Наступна — у 2024 році. У міжатестаційний період, а саме у воєнний час, працівник 10 місяців перебував на обліку в центрі зайнятості і не проходив у 2022 році підвищення кваліфікації. Підвищення кваліфікації в обсязі 150 годин, необхідне для проходження атестації, працівник пройшов за чотири роки. Чи можна так?

Відповідно до підпункту 5 пункту 3 наказу МОН № 805 мінімальний загальний обсяг (загальна тривалість) підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, необхідний їм для проходження атестації, становить не менше ніж 150 годин, або 5 кредитів ЄКТС, упродовж п’яти років.

Відповідно до пункту 8 Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 21.08.2019 № 800, обсяг (тривалість) підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників установлюється в годинах та/або кредитах ЄКТС (один кредит ЄКТС становить 30 годин) за накопичувальною системою.

Час, впродовж якого педагог не перебував у трудових відносинах, не повинен зараховуватися до п’ятирічного періоду, впродовж якого він повинен щороку підвищувати свою кваліфікацію.

У комісіях якого рівня атестуються педагогічні працівники центрів професійного розвитку педагогічних працівників, методичних науково-методичних установ, інклюзивно-ресурсних центрів, центру, логопедичних пунктів, філій закладів загальної середньої освіти?

Пунктом 2 Положення про атестацію установлено, що Положення про атестацію поширюється на педагогічних працівників, які здійснюють педагогічну діяльність і посади яких віднесено до педагогічних, згідно з Переліком посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженим постановою КМУ від 14.06.2000 № 963 (далі — Перелік посад).

У Переліку посад зазначено, що педагогічними є посади керівників і заступників керівників закладів та установ освіти, консультантів, психологів центрів професійного розвитку педагогічних працівників, навчально-методичних, методичних, науково-методичних установ, інклюзивно-ресурсних центрів, логопедичних пунктів тощо.

Згідно з пунктом 2 розділу І Типового положення про філію закладу освіти, затвердженого наказом МОН від 06.12.2017 № 1568, філія закладу освіти — територіально відокремлений структурний підрозділ закладу освіти, що не має статусу юридичної особи і діє на підставі положення, затвердженого засновником відповідного закладу освіти на основі цього Типового положення.

Тому рівень атестаційної комісії, де проходить атестація педагогічних працівників, залежить від їхньої чисельності в закладі чи установі освіти, відокремлених структурних підрозділах, а саме 15 і менше чи більше 15 осіб, а також рівня органу управління у сфері освіти. Керівників закладів та установ освіти атестують комісії ІІ чи ІІІ рівня залежно від підпорядкованості цих закладів чи установ.

Педагогічний працівник має рівень освіти «бакалавр», великий стаж роботи, за підсумками попередньої атестації має 11 т. р. і педагогічне звання «старший вчитель», повністю відповідає цьому фаховому рівню. Чи можна при черговій атестації задля збереження педагогічних звань не дотримуватися послідовності та атестувати на присвоєння першої кваліфікаційної категорії та підтвердження педагогічного звання?

Пунктом 11 розділу 1 Положення про атестацію встановлено, що кваліфікаційні категорії та педагогічні звання, як правило, присвоюють послідовно. Тобто словосполучення «як правило» не означає обов’язкову послідовність у присвоєнні кваліфікаційних категорій і педагогічних звань.

У невеликому закладі освіти немає заступників, а директор не має права бути головою атестаційної комісії, якщо атестується педагогічний працівник, що є його родичем. Кого призначити головою атестаційної комісії?

Абзацом третім пункту 3 розділу ІІ Положення про атестацію передбачено, що у випадку відсутності голови атестаційної комісії атестаційна комісія має обрати головою іншого члена атестаційної комісії, крім її секретаря.

Абзацом третім пункту 2 розділу ІІ Положення про атестацію установлено, що представників профспілкових організацій за згодою залучає до роботи голова атестаційної комісії відповідно до рішення уповноваженого профспілкового органу (за наявності в закладі освіти) або на територіальному рівні кількох профспілкових організацій — за рішенням спільного представницького органу профспілок. Тому на час атестації родичів головою комісії може бути будь-хто із членів комісії, включно й представник профспілкової організації.

Чи може керівник закладу освіти бути головою атестаційної комісії, якщо він сам атестується?

Абзацом четвертим пункту 3 розділу ІІ Положення про атестацію встановлено, що керівник (заступник керівника) закладу освіти, відокремленого структурного підрозділу, органу управління у сфері освіти не може головувати на засіданні атестаційної комісії в разі проходження ним атестації відповідно до цього Положення.

До повноважень атестаційної комісії І рівня, яку створюють у закладі освіти, не належить проведення атестації керівника закладу освіти, зокрема того, який має навчальне навантаження з відповідного предмета.

Оскільки керівника закладу освіти, де створена комісія І рівня, не атестує ця комісія, то його не стосується умова, передбачена абзацом четвертим пункту 3 розділу ІІ стосовно заборони головування під час засідання комісії цього рівня. Така умова може стосуватися заступника керівника закладу освіти в разі призначення його головою атестаційної комісії І рівня.